אחת הזכויות הבסיסיות ביותר של צרכן כאשר הוא רוכש מוצרים או שירותים מעוסק, זוהי זכות ביטול עסקה צרכנית. באמצעות הזכות הזו, הוא יכול לקבל לבטל את העסקה ולקבל את כספו בחזרה.
מטרת הכתבה לספק הסבר בנושא.
מהי ביטול עסקה?
ביטול עסקה או ביטול עסקה צרכנית ליתר דיוק, היא זכות של הצרכן המוקנת לו לפי הוראות כל דין, ומאפשרת לו לבטל את רכישת המוצרים או השירותים מהעוסק.
במקרה של ביטול עסקה, הצרכן מחזיר את המוצרים או השירותים, שרכש או או קיבל מהעוסק, וזכאי לקבל זיכוי כספי על כך.
קיימים כמה סוגים של עסקאות:
- עסקה רגילה בבית העסק – הצרכן קונה את המוצרים או מקבל את השירות אצל העסק.
- עסקה ברוכלות – הצרכן רוכש את המוצרים או השירותים, במקום הצרכן ולא במקום בית העסק.
- עסקה לתקופה קצובה – הצרכן קונה מוצרים או מקבל שירותים לתקופה מסויימת.
- עסקה מתמשכת – הצרכן קונה מוצרים או מקבל שירותים באופן מתמשך.
- עסקת מכר מרחוק – הצרכן קונה את המוצרים או השירותים מרחוק (לדוגמה: באינטרנט או בטלפון).
כמובן שייתכן שילוב של סוגי עסקאות אלו, לפי העניין, ואז ייתכן כי חלות הוראות משולבות.
המשמעות היא שביטול עסקה בכל אחד מהמקרים נעשית בצורה שונה מעט. כמו כן, הזכויות או החובות שונות מעט.
אוכלוסיית יעד – מי זכאי?
כל צרכן (מי שקונה נכס או מקבל שירות מעוסק במהלך עיסוקו, לשם שימוש אישי, ביתי או משפחתי) זכאי לבטל עסקה, לפי סוג העסקה והסיבה בגללה הוא מעוניין לבטלה.
חובת גילוי פרטים בעניין ביטול עסקה
ככלל, העוסק חייב לגלות פרטים בנוגע לנושאים שונים הקשורים באותה עסקה, ולרבות פרטים בנוגע לביטול עסקה.
פרטים אלו יכולים להיות בחוזה, הסכם, מודעה, מדיניות החזרת מוצרים – והכל לפי סוג העסקה.
סיבות ביטול עסקה
צרכן יכול לבטל עסקה מכמה סיבות עיקריות והם:
- ביטול עקב הטעיית הצרכן.
- ביטול עקב ניצול מצוקה והשפעה בלתי הוגנת על הצרכן.
- ביטול בשל טעות.
- ביטול בשל כפייה.
- ביטול בגלל סיבה אחרת – עקב התחרטות.
במקרה של ביטולים שהן בניגוד להוראות הדין (נקודות 1 עד 4), לצרכן יש זכויות עדיפות יותר מאשר ביטול בגלל התחרטות.
מימוש הזכות – איך לבטל עסקה?
צרכן המעוניין לבטל עסקה, צריך לדעת על איזו סוג של העסקה מדובר. משום שלכל סוג של עסקה כאמור לעיל, יש אופן ודרך הגשת הבקשה לביטול עסקה ולקבל החזר כספי באופן שונה.
ככלל, לרוב ביטול העסקה נעשה על ידי עדכון העוסק בעניין והחזרת המוצרים אליו (אם התקבלו), הכל בכפוף לתנאי ביטול העסקה לפי החוק ולפי מדיניות העוסק.
כדי לבטל עסקה לפי סוג מסויים, ניתן לקרוא את המידע המורחב כאן:
- ביטול עסקה בבית העסק פיזית.
- ביטול עסקה ברוכלות.
- ביטול עסקת מכר מרחוק.
- ביטול עסקה לתקופה קצובה.
- ביטול עסקה מתמשכת.
הרחבות נוספות
להלן מידע מורחב בנושא.
החזר כספי
ככלל, ההחזר הכספי שניתן לצרכן, נעשה באותו אופן ואמצעי תשלום (מזומן, צ'ק, אשראי, הוראת קבע וכד') בו הצרכן שילם לעוסק.
יחד עם זאת, במקרה של הוראת קבע או אשראי, שלא ניתן לזכות את הצרכן והצרכן כבר חוייב, אז ההחזר נעשה במזומן או בצ'ק מזומן.
דמי ביטול
בגלל ביטול עסקה מסיבה של התחרטות, העוסק רשאי לחייב את הצרכן בתשלום דמי ביטול בסך 5% מהעסקה או 100 ₪, הנמוך מבינהם. אולם, אסור לגבות תשלום זה בביטול עסקה ברוכלות.
נוסף על כך, העוסק יכול לדרוש עמלת כרטיס אשראי, אם חברת כרטיסי האשראי חייבה אותו בגין תשלום זה. כמו כן, תשלום על התקנה במקרה שהיה צורך להתקין ציוד אצל בית הצרכן.
מידע נוסף
- צרכן שהעוסק לא מאפשר לו לבטל עסקה, יכול להגיש תלונה לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן. הממונה רשאי להטיל עליו עיצום כספי מוגדל.
- צרכן רשאי גם להגיש תביעה רגילה בבית המשפט. אפשר לקבל סיוע משפטי בחינם מהמדינה. הצרכן יכול גם להגיש תביעה קטנה, ללא צורך בעורך דין.
חקיקה ופסיקה
- חוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981
- תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה), תשע"א-2010