חדש: מעל 1,000 חברים כבר הצטרפו! קהילת הפייסבוק הרשמית "זכויות וחובות" - בה ניתן לשאול שאלות ולקבל מידע. הצטרפו עכשיו בחינם

דמי ביטול עסקה צרכנית – מה הסכום ומתי מותר ואסור לגבות?

כאשר צרכן מבטל עסקה צרכנית הוא עשוי לשלם דמי ביטול אל המוכר או בית העסק בהתאם להוראות החוק ועד סכום מסויים שנקבע בעניין. הסכום נועד לפצות את העוסק במכירת המוצר לצרכן שביטל עסקה.

מטרת הכתבה להסביר את המושג.

מהם דמי ביטול?

דמי ביטול של עסקה צרכנית הם תשלום שהצרכן נדרש לשלם לבית העסק אם הוא החליט על ביטול עסקה צרכנית ועל החזרת המוצר או השירות. כזכור, בהתאם להוראות החוק והתקנות, צרכן יכול להחזיר את המוצרים שרכש מהעוסק לפי לוח זמנים בהתאם לקטגוריה, וזאת אם המוצרים לא נפגמו ולא נעשה בהם שימוש.

כאשר הצרכן מבטל את העסקה מסיבה שהוא התחרט עליה, עליו לפנות אל בית העסק. בעת הביטול, בית העסק רשאי, אך לא חייב, לנכות מסכום העסקה את דמי הביטול בהתאם לסכום מירבי ככתוב בהמשך עמוד זה.

גביית דמי הביטול מהצרכן בעת ביטול עסקה, נועד בתור כיסוי והחזר של הוצאות והתחייבויות שהעוסק התחייב עליהם בשל ביטול העסקה. כמו למשל, החזר על הוצאה בעד משלוח או אריזה, דמי טיפול או כל הוצאה אחרת שלעוסק נגרמה כתוצאה מכך.

דמי ביטול חלים רק בעסקה צרכנית רגילה בבית הצרכן או בעת ביצוע עסקה מרחוק. אולם, אין תשלום דמי ביטול בעת ביצוע עסקה ברוכלות (עסקה שנעשה שלא במקום המקורי של בית העסק).

בנוסף לכך, אסור לגבות דמי ביטול אם הסיבה היא פגם במוצר, או במקרה של עסקת מכר מרחוק כאשר יש אי התאמה בין המוצר או השירות ולבין מה ששנמסר לצרכן. זאת ועוד, אסור לגבות אם מדובר על ביטול עסקה בשל טעות, הטעיה, ניצול מצוקה, עסקה מתמשכת ועוד.

אוכלוסיית יעד – מי חייב?

כל צרכן שרכש מוצר או שירות, והתחרט על כך והחליט להחזיר אותו – עשוי לשלם את דמי הביטול אל העוסק.

גובה דמי ביטול

סכום דמי הביטול שהעוסק יכול לחייב הוא הסכום הנמוך מבין אלה:

  • 5% מערך המוצר או השירות.
  • 100 ₪.

למשל:

צרכן רכש מוצרי חשמל בבית עסק בסך של 5,000 ₪ והחליט לבטל את העסקה תוך 5 ימים. מה דמי הביטול שהוא יהיה חייב לשלם?

ראשית, בוחנים אם הוא רשאי להחזיר לפי פרק הזמן שלגבי אותו מוצר. בהתאם לתקנות מותר לצרכן להחזיר מוצרי חשמל תוך 14 ימים ממועד קבלתם.

גובה דמי הניהול הם הסכום הנמוך מבין 5% * ערך המוצר או 100 שקלים. 5% במקרה זה הם 250 ש"ח, ולכן הסכום הנמוך הוא 100 ש"ח ואלו דמי הביטול שצרכן ישלם בסופו של דבר.

מידע נוסף

  • בנוסף לדמי ביטול, עוסק רשאי לגבות עמלת סליקת אשראי אם העסקה נעשתה כך, ובתנאי שהעוסק הוכיח לצרכן את חברת האשראי או גוף אחר לסליקת אשראי גבה ממנו תשלום זה.
  • עוסק רשאי גם לגבות דמי התקנה עד 100 ₪ אם המוצר הותקן בבית הצרכן.
  • עוסק לא רשאי לגבות דמי ביטול על עסקה ברוכלות.

חקיקה ופסיקה

  • חוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981
  • תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה), תשע"א-2010

חדש: מעל 1,000 חברים כבר הצטרפו! קהילת הפייסבוק הרשמית "זכויות וחובות" - בה ניתן לשאול שאלות ולקבל מידע. הצטרפו עכשיו בחינם

עזרנו לך לממש את הזכאות? חסכנו כסף או זמן יקר? תתמכו בנו כל סכום כדי שנמשיך להתקיים. תרומה לפרוטוקול


האם העמוד עזר לך? האם יש לך מידע נוסף או הצעות לשיפור?

הוספת משוב

אם אהבת את הכתבה והיא עזרה לך, אפשר לעזור לנו...
נשמח לקבל ממך ביקורת בעמוד ה-Google שלנו כאן: g.page/protocolil