צרכן שהודיע על סיום התקשרות (ביטול עסקה מתמשכת), הרי שהודעה זו נחשבת גם הודעה כעל סירוב לקבל דבר פרסומת (ספאם) והעוסק לא יוכל לשלוח ספאם ופרסומות. אם העוסק ממשיך לשלוח, ניתן לקבל פיצוי ללא הוכחת נזק.
מטרת הכתבה לספק הסבר בנושא.
מהו איסור שליחת פרסומות בעת סיום התקשרות?
החוק בישראל בעניין איסור שליחת דבר פרסומת (חוק הספאם) קובע כי אסור לשלוח מסרים של פרסומות אל נמענים במקרים מסויימים. מבין מקרים אלו הם שיגור מסרים ללא קבלת הסכמה מפורשת, שיגור באמצעות מערכת אוטומטית ועוד.
מקרה נוסף שנוסף להוראות הוא מקרה בו הצרכן מודיע על ביטול עסקה מתמשכת לקבלת מוצרים או שירותים. כלומר במקרה כזה, הודעה על סיום התקשרות נחשבת באופן אוטומטי בתור הודעה על סירב קבלת דבר פרסומת מאת העוסק.
בנוסף לכך, לצרכן יש תמיד את הזכות להודיע על סירוב קבלת דבר פרסומת, ללא קשר לסיום עסקה או לא. כמו כן הזכות לחזור בו מההחלטה על סירוב קבלת פרסומות.
המשך שליחת מסרי פרסומות מהווה עבירה על הוראות החוק.
אוכלוסיית יעד – מי זכאי?
כל צרכן שהודיע על סיום התקשרות של עסקה מתמשכת.
מימוש הזכאות
ככלל, הודעה על סיום התקשרות מהווה אוטומטית הודעה על סירוב קבלת דברי פרסומות.
צרכן שממשיך לקבל דואר זבל (ספאם) מאת העוסק, רשאי להגיש תביעה רגילה או תביעה קטנה כנגד העוסק. תביעה כזו ניתן גם להגיש באמצעות נט המשפט של בתי המשפט.
בעת הגשת התביעה, אפשר לקבל פיצוי של 1,000 ₪ על כל דבר פרסומת שנשלח אל הצרכן בניגוד להוראות. במקרה זה בעת מתן הודעה על סיום התקשרות אשר מהווה הודעה על סירוב קבלת מסרים שיווקיים.
מידע נוסף
- במקרה של פניות חוזרות ונישנות ניתן להגיש גם תלונה למשטרה, מה שעשוי להטיל קנס עצום על העוסק.
חקיקה ופסיקה
- חוק התקשורת (בזק ושידורים), תשמ"ב-1982