צריכים לערוך תיאום מס הכנסה ולא מעוניינים לגשת למשרדים ולהמתין בתור? כך עושים תיאום מס באינטרנט בקלות ומבלי לצאת מהבית. כן, זה אפשרי, אפשר לעשות זאת לבד או על ידי מייצג (כמו יועץ מס או רואה חשבון).
רשות המסים השיקה 2 כלים שונים, המאפשרים להגיש בקשה לעריכת תיאום מס הכנסה ואתם יכולים לעשות זאת באיזה דרך שתרצו. מדריך זה יסייע ויסביר לכם כיצד עושים זאת.
מה זה תיאום מס?
בישראל, מס הכנסה מחושב באופן שנתי, אך מחוייב באופן חודשי, כתוצאה מכך נוצרים מקרים בהם אופן החישוב שונה מהתשלום בפועל. אם כבר קיימים הפרשים, בדרך כלל (לא תמיד), אלו הפרשים לטובת רשות המסים.
אחת הדרכים היא להשיב את הכספים ששולמו ביתר לרשות המסים על ידי פעולה הנקראת החזר מס, דרך נוספת היא מראש לדאוג לשלם פחות מס ולהתאים את אופן חישוב המס לאופן תשלום המס על ידי פעולה הנקראת תיאום מס.
מי שלא עורך תיאום מס – עשוי לשלם את המס המירבי ביותר החל על ההכנסה הנוספת – 47% מס + 3% מס ייסף לפי מדרגות מס הכנסה.
תיאום מס הכנסה הוא טוב לאנשים הבאים:
- מי שעובד בכמה עבודות ומקבל מהם הכנסה מעבודה.
- מי שהחליף כמה מקומות עבודה במהלך שנת מס.
- מי שמקבל הכנסה מכמה מקורות – כמו הכנסה מעבודה והכנסה מקצבת פנסיה.
- עובד שכיר שהוא גם עובד עצמאי.
- ומקרים דומים אחרים.
באמצעות ביצוע תיאום מס, מגישים בקשה לרשות המסים, מקבלים אישורים רלוונטיים שאותם יש למסור אל המעסיקים או משלמי הקצבאות הרלוונטיים. למידע נוסף, ניתן לקרוא את מדריך תיאום מס שלנו.
תיאום מס באינטרנט
יש כמה דרכים להגיש תיאום מס מול רשות המסים, בין אם על ידי הגעה אל משרדי פקיד השומה (משרדי מס הכנסה), פניה על ידי מייצג כמו רואה חשבון או יועץ מס, או פניה באמצעות האינטנרט.
החל משנת 2018, רשות המסים מאפשרת להגיש בקשה כדי לערוך תיאום מס באינטרנט. דבר שמאפשר לכל אחד שזקוק לשירות, לחסוך זמן רב בשל אי הצורך להגיע פיזית למשרדי הרשות וכמובן להמתין לתורות ארוכים ומייגעים.
איך להגיש תיאום מס באינטרנט?
יש 2 דרכים בהן ניתן להגיש בקשה מקוונת אונליין:
1. יישום עריכת תיאום מס באינטרנט
היישום מאפשר לבצע עריכת תיאום מס באופן מקוון והדפסה מיידית של האישור והגשתם אל המעסיקים או משלמי הקצבאות, לפי העניין. היישום מתאים רק במקרים הבאים:
- זה תיאום מס ראשון בשנת המס.
- הכנסה שנתית ממשכורת / שכר עבודה עד 316,536 ₪.
- לעניין נקודות זיכוי: רק בגין תושב, משפחה, ילדים, משפחה חד הורית וכן בן זוג ללא הכנסות.
הכניסה לשירות זה מחייבת הזדהות ולכן יש להירשם קודם כל לשירות ואז להיכנס אל המערכת.
2. מערכת הפניות החדשה לבקשת תיאום מס
מערכת הפניות מהווה מאפשרת לבקש את כל ההקלות ממס, עבור כל הנסיבות ומתאימה גם לצורך עריכת תיאום מס חוזר במהלך השנה. באמצעות המערכת, ניתן לשלוח בקשה למשרדי מס הכנסה, לבקשה זו יש לצרף טופס 116 חתום ומלא, וכן מסמכים מאמתים נוספים (כגון תלושי שכר).
עם קבלת הבקשה במשרדי הרשות, יופקו אישורים תוך 5 ימי עבודה, ותישלח לכם הודעה כי האישורים הופקו והם ממתינים לכם להורדה ביישום.
עוד חשוב לציין, מערכת הפניות מהווה מערכת משלימה ליישום (הדרך הראשונה להגשת בקשה), בכך שהיא מקנה אפשרויות נוספות על פני היישום.
הכניסה לשירות אינה מחייבת הזדהות, יש לבחור את סוג הפונה (שכיר, עצמאי וכד'), לבחור את משרד רשות המסים, למלא פרטים אישיים, להוסיף טופס 116 חתום ומסמכים נוספים ואז לשלוח את הבקשה. ניתן להגיש בקשה במערכת עד לתאריך 25.12.
מה עושים עם המסמכים?
לאחר עריכת תיאום מס, יופקו לכם מסמכים שאותם עליכם להגיש אל המעסיקים או משלמי ההכנסות / קצבאות שלכם. מסמכים אלו מורים למעסיקים או למשלמי הקצבאות, כיצד עליהם לפעול ולנכות את מס ההכנסה מכם.
מסמכים אלו תקפים בדרך כלל עד למשכורת של חודש פברואר של שנה הבאה. מה שמאפשר לכם לערוך שוב תיאום מס עוד לפני שהתוקף ייגמר ותחוייבו שוב במס מלא.
מה עוד חשוב לדעת?
אם כבר אתם עורכים תיאום מס מול רשות המסים, כדאי מאוד לבצע תיאום דמי ביטוח מול המוסד לביטוח לאומי. תיאום דמי ביטוח לאומי, דומה לזה של רשות המסים, אף במקרה זה הוא נועד כדי להקל ולהקטין את תשלומי דמי הביטוח הלאומי (לרבות דמי ביטוח בריאות).