שומרי הדרך – הצטרפות, תיעוד ודיווח עבירות תנועה בכבישים, קבלת דוח, נהלים ומידע נוסף

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אגף התנועה במשטרת ישראל ועמותת נתיב בטוח מפעילים מיזם להקטנת עבירות תנועה בכבישים הידוע בתור שומרי הדרך. המיזם מאפשר לשנות את תרבות הנהיגה בישראל כדי לקדם נהיגה על פי הוראות הדין.

מטרת הכתבה לספק הסבר אודות המיזם, הצטרפות אליו, הוראות חוקיות ונהלים ועוד.

מה זה שומרי הדרך?

שומרי הדרך – שירות חברתי בדרכים, הוא מיזם המופעל החל משנת 2016 על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (גוף ממשלתי בכפיפות משרד התחבורה), אגף התנועה במשטרת ישראל וגם עמותת נתיב בטוח – וזאת כדי לשנות את תרבות הנהיגה בישראל.

המטרה העיקרית של המיזם הוא לצמצם את הקטל בדרכים (מספר ההרוגים בתאונות דרכים) וגם כדי לשפר את תרבות הנהיגה של הנהגים בכבישים על ידי תיעוד עבירות תנועה המבוצעות בכבישים ברחבי הארץ (בדגש על עבירות המסכנות חיי אדם וכן בריונות בכבישים).

תיעוד עבירות התנועה נעשה על ידי אזרחים מתנדבים אשר נחשבים "שומרי הדרך". התיעוד מועבר אל מרכז הבקרה אשר גם בו משתתפים בקרים מתנדבים (בעלי ניסיון רב בתחום). לאחר הבקרה, המידע מועבר אל האזרח בתוספת הסרטון. בעבירות חמורות, המידע מועבר גם למשטרת ישראל.

הצטרפות בתור מתנדב

אדם המעוניין להצטרף אל המיזם בתור מתנדב שומר הדרך, צריך להגיש להפעיל את היישומון לטלפון הנייד ולאחר מכן לאמת את הפרטים עם המידע באתר הממשלתי.

כדי להפעיל את היישומון (אפליקציה):

  • יש להיכנס לאתר המיזם בקישור הבא ולבחור את חנות האפליקציות בהתאם לסוג מערכת ההפעלה של מכשיר הטלפון הנייד.
  • יש להתקין את היישומון, להפעיל אותו ולאחר מכן יש לתת הרשאות גישה עבור: מצלמה (לצורך התיעוד), מיקרופון (לצורך הקלטה ותיעוד), מיקום מבוסס GPS וכן גישה למדיה ולקבצים במכשיר.
  • בהמשך, יש להירשם עם מספר טלפון נייד ויש לאמת עם קוד ייעודי שנשלח דרך מסרון למספר טלפון הנייד.
  • לאחר מכן, יש להזין את השם המלא כפי שמופיע בתעודת הזהות, דואר אלקטרוני ומספר זהות.
  • לבסוף, יש לקרוא את תנאי השימוש ולהסכים להם אם מעוניינים להמשיך.

עם קבלת הפרטים, המבקש יידרש לענות על מספר שאלות כמו גיל המבקש, הסכמה לא לעשות שימוש במהלך נהיגה ועוד. בסופו של תהליך ההרשמה, תתקבל הודעה על כך שהמידע הועבר לאישור ידני אשר נמשך עד 2-3 ימי עסקים.

מכיוון שהמיזם מבוסס על תיעוד של אדם אמיתי ויש לכך תוקף משפטי מחייב, יש לבצע אימות באמצעות הטופס הייעודי בקישור זה שמבוסס על מערכת הזיהוי הממשלתית. המידע לא מועבר לאפליקציה, אלא לצורך אימות שמדובר על אדם אמיתי.

תיעוד ודיווח על עבירות תנועה

לאחר אישור ההשתתפות ואימות הפרטים, ניתן להתחיל לתעד ולדווח על עבירות התנועה של נהגים אחרים.

תיעוד נעשה כך:

  • הצילום נעשה לרוחב וניתן להצטייד במעמד ייעודי לצורך כך.
  • יש לוודא שהשמשה הקדמית נקייה לצורך מניעת טשטוש בשל לכלוך.
  • יש להפעיל את היישומון לפני הנסיעה ולא למקם, להזיז או להזיז אותו במהלך הנהיגה.
  • היישומון מצלם נסיעה באופן קבוע כל 30 שניות, ועם הוראה קולית על דיווח, נשמרים 30 שניות לפני ועוד 15 שניות של הקלטה (עם קול). כך שיש כ-45 שניות של צילום העבירה.
  • האפליקציה מפעילה קריין אשר מנחה בדבר אופן הדיווח ובמסגרתו יש לספק את מירב המידע כמו סוג עבירה, מספר לוחית זיהוי, סוג הרכב וצבעו ועוד – זאת ללא צורך בביצוע מאמץ מיוחד לכך.
  • הערות:
    • אין לעשות שימוש ביישומון בעת הנהיגה כאשר הטלפון הנייד ממוקם בזרוע או תושבת ייעודית לפני תחילת הנסיעה.
    • דיווחים בהם האפליקציה מופעלת תוך כדי הליכה, שהות מחוץ לרכב אוכאשר הטלפון בידי אחד הנוסעים – נפסלים.
    • אין להפעיל את האפליקציה ברכב דו גלגלי או בתחבורה ציבורית – משיקולי בטיחות.
    • לשומרי הדרך אין סמכות לבצע פעולות אכיפה למעט תיעוד ודיווח.
    • אין לבצע עבירות תנועה לצורך תיעוד רכב המבצע עבירת תנועה, אין לבצע מארבים, אין להסיט את הרכב או לעצור אותו או לשנות דרך נהיגה כדי לתעד רכב אחר, אין ליצור קשר או לפנות לנהג המבצע עבירה.

טופס הדיווח נעשה כך:

  • לאחר סיום העלאת תיעוד העבירה לשרתי המיזם, הסרטון עובר תהליך עיבוד ואריזה.
  • כדי להעביר את הדיווח יש למלא טופס דיווח בתוך יומיים אחרי הדיווח. אם הדיווח ייעשה לאחר 7 ימים, הוא ייפסל.
  • כדי לדווח יש לבחור את הדיווח הנדרש מרשימת הדיווחים וללחוץ על מילוי טופס.
  • יש לוודא כי הסרטון והפרטים האחרים תקינים לפני הגשת הדיווח.
  • בסיום יש להזין מספר זהות.

לאחר הגשת הדיווח, המידע מועבר אל בקרי המבצעים לצורך סינון ומיון ראשוני. כאמור הבקרים בעלי ידע וניסיום בתחום התעבורה בשל התנדבות או שירות במשטרת התנועה. כל דיווח עובר בדיקה ובחינה וניתן לקבל את התוצאות שלו.

עבירות חמורות או עבירות בריונות מועברות לטיפול המשטרה. חלק מהדיווחים שתועדו באמצעות המיזם אינן עוברות למשטרת ישראל אלא למסלול של משלוח "מכתב יידוע" אזרחי למבצע העבירה.

סוגי העבירות המתועדפות למיזם שומרי הדרך

להלן סוגי עבירות המתועדפות במיזם, שחלקן עוברות בתור ייעוד לנהג או למשטרה:

  • אי ציות לאור אדום ברמזור.
  • אי ציות לתמרור 402 "אין כניסה".
  • אי מתן זכות קדימה להולך רגל במעבר חציה.
  • עקיפה בדרך לא פנויה.
  • עקיפה מסוכנת.
  • נסיעה בשול הדרך למעט רכב דו גלגלי ורכב איטי.
  • חציית קו הפרדה (שני קווים מקבילים או קו אחד לפי הסימון הישן).
  • עקיפה תוך חציית קו הפרדה (שני קוים מקבילים או קו אחד לפי הסימון הישן).
  • אי​ ​מתן​ ​זכות​ ​קדימה בניגוד​ ​לתמרור​ ​301 (משולש​ ​הפוך).
  • אי​ ​ציות לתמרור (302) "עצור".
  • עבירת​ ​נתיבים – נסיעה שלא בכיוון החץ.
  • נסיעה​ ​על​ ​שטח הפרדה מצויר על הכביש (תמרור 815).
  • נהיגה​ ​על​ ​מדרכה שלא​ ​לשם​ ​חצייתה.
  • שימוש​ ​בטלפון​ ​תוך כדי​ ​נהיגה.
  • נהיגה​ ​מסוכנת, בקלות​ ​ראש.
  • נהיגה בחוסר זהירות.
  • עבירות אחרות.

לפירוט נוסף על העבירות והאם הן עוברות בתור יידוע או למשטרה – בקישור זה.

הרחבות נוספות

להלן מידע מורחב בנושא.

תוקף משפטי של דוח

דו"ח תנועה שנמסר לנהג שביצע עבירת תנועה בשל צילום שנעשה על ידי מצלמת שומרי הדרך מהווה תוקף משפטי מחייב. הסרטונים מהווים ראייה קבילה שבשלה ניתן לבסס רישום דו"ח תנועה.

מכיוון שהעבירה תועדה גם בצילום חזותי, באופן שבו שומר הדרך פעל כדין ולא עבר בעצמו עבירת תנועה, הרי שיש חזקה לכך כי מדובר על עבירה שניתן לבסס עליה דו"ח או כתב אישום.

אבטחת מידע

היישומון תוכbן על ידי גורמים בעלי ידע בתחום אבטחת מידע ולאחר אישורים שהתקבלו על ידי פרקליטות המדינה ומשטרת ישראל. לפיכך, יש מנגנוני הגנה ומנגנונים משפטיים לצורך אבטחת המידע.

עדות בבית משפט

ככלל, אנשים שקיבלו דוח המלווה בתיעוד חזותי של העבירה, לרוב לא ירצו להגיש ערעור על ביטול הדו"ח או הגשת בקשה להישפט. בנוסף, במקרים בודדים ונדירים בתי משפט לתעבורה יזמנו מתנדב לצורך מתן עדות. אולם, הדבר כן אפשרי.

סרטון עבירות

מידע נוסף

  • הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מוסמכת לסייע בתגבור מערך האכיפה של דיני התעבורה בהתאם לחוק.
  • לעניין הלשנה – דיווח לרשויות על עבירה המסכנת נהגים אחרים לא שונה מהחובה האזרחית לדווח על עבירה אחרת שאזרח רואה.
  • ניתן לתעד גם רכבי ביטחון אחרים שעוברים על תנועה, ובין היתר ניידות של אגף התנועה במשטרה.
  • ערכת שומרי הדרך הכוללת מידע נוסף בקישור זה.
  • שאלות ותשובות בעניין המיזם באתר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים כאן.
  • נהלי המיזם באתר הרשות כאן.
  • למידע ולשאלות, ניתן ליצור קשר עם נציגי המיזם באמצעות הדואר האלקטרוני achifa@rsa.org.il או באמצעות התקשרות אל הטלפונים 02-6333609 או 02-6333245.
  • ההשתתפות במיזם אינה מגבילה או מונעת פניה ישירה או הגשת תלונה במשטרה.
  • המידע בכתבה זו נעשה בסיוע הנהלת מיזם שומרי הדרך ובמידע המוצג באתר הרשות.
  • הכתבה פורסמה במקור בתאריך 16.10.2016.

חקיקה ופסיקה

  • חוק הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, תשס"ו-2006
  • נהלי המיזם לשומרי הדרך, מיום 11.11.2018
  • עפ"ת 40062/01/19 – התיישנות על הגשת דו"ח תשלום קנס וכתב אישום על צילום שנעשה על ידי מצלמת מיזם שומרי הדרך הוא שנה אחת ולא 4 חודשים בהתאם לחוק

עזרנו לך לממש את הזכאות? חסכנו כסף או זמן יקר? תתמכו בנו כל סכום כדי שנמשיך להתקיים.
אפשר לתרום עכשיו עם PayPal


האם העמוד עזר לך? האם יש לך מידע נוסף או הצעות לשיפור?

הוספת משוב

אם אהבת את הכתבה והיא עזרה לך, אפשר לעזור לנו...
נשמח לקבל ממך ביקורת בעמוד ה-Google שלנו כאן: g.page/protocolil