נתיב פלוס הוא אחד הפרויקטים של משרד התחבורה שמטרתו להקטין את הפקקים והעומס בכבישים ללא צורך להקים נתיבים חדשים. באמצעות הפרויקט ניתן לנסוע ברכב רגיל או של תחבורה ציבורית.
כל מה שחשוב לדעת בנושא.
מה זה נתיב פלוס?
נתיב פלוס הוא נתיב ייעודי, שתנועת כלי התחבורה הוא מותרת רק לתחבורה ציבורית (כמו מוניות פרטיות או שירות, או אוטובוסים) וכן היא מותרת גם לרכב המסיע מספר נוסעים כמו 2, 3 ומעלה לכל הפחות כולל הנהג. מספר הנוסעים המינימלי לרכב שאינו שאינו תחבורה ציבורית נקבע על ידי תקנות משרד התחבורה.
נתיב פלוס הוא בסך הכל שם מיתוגי, אבל בפועל הוא מייצג את המושג נתיב רק תפוסה (נר"ת). נתיב זה ככתוב מקודם, נועד לתחבורה ציבורית ולרכבים שיש בהם לפחות נהג ונוסע אחד. בעולם זה מכונה HOV – High-Occupancy Vehicle lane.
מטרת נתיב פלוס הוא להקטין את העומס הרב שיש בכבישים על ידי העלאת מספר הנוסעים ברכב (בשפה מקצועית: מקדם מילוי ברכב פרטי) וכל זאת תוך כדי שימוש באמצעות תחבורה שיתופית ("קארפול") וגם תחבורה ציבורית.
הפרוייקט הוקם בחודש אוקטובר 2019 עם מספר שלבים והוא אינו ניסיון (פיילוט), אלא מדובר על תכנית עם מספר שלבים כך שיופעל באזורי הארץ השונים בהם יש גודש בכבישים.
מי יכול לנסוע בנתיב פלוס?
נתיב פלוס מיועד לנסיעה לרכבים הבאים:
- רכב ציבורי – כל תחבורה ציבורית כמו מונית נסיעה מיוחדת, מונית שירות או אוטובוס.
- רכב פרטי – כל רכב פרטי שמסיע את מספר הנוסעים המינימלי כפי שכתוב על הנתיב (כולל הנהג), אך אפשר יותר.
למי אסור לנוע?
מטעמי בטיחות, נסיעה עם רכב דו-גלגלי אסורה בנתיבי תחבורה בין עירוני, ולכן אסור להם לנוע בכבישים אלו.
איך זה עובד?
לכל נתיב פלוס, יש מספר נוסעים מינימלי כאשא המספר מסומן על הנתיב עצמו כולל סימון של ריבוע צהוב. הנתיב בדרך כלל הימני ביותר בכביש. כך נוסעים בו:
- נתיב פלוס 2 – הנסיעה בו מותרת לכל תחבורה ציבורית או רכב פרטי שיש בו 2 נוסעים לכל הפחות (נהג + נוסע אחד לפחות).
- נתיב פלוס 3 – הנסיעה בו מותרת לתחבורה ציבורית או תחבורה פרטית שיש בו נהג אחד + 2 נוסעים לפחות.
למה לא הוספת נתיב חדש נוסף?
הוספת נתיב חדש נוסף הוא תהליך הנדסי מורכב, לצד כך שהוא מתוכנן מראש כמה שנים קדימה ומשך הזמן לביצועו הוא ארוך יחסית.
בזמן זה, הסבת נתיב רגיל אל נתיב רב תפוסה הוא תהליך קצר יחסית, תוך כדי כך שהוא יכול לתת פיתרון מהיר וקצר. נתיב פלוס ככתוב מקודם, מספק מענה והעדפה לרכבים שמסיעים כמה אנשים ביחד בתור נסיעה שיתופית או נסיעה ציבורית.
איך נקבע מספר הנוסעים המינימלי בנתיב?
מספר הנוסעים המינימלי הנדרש כדי לנסוע בנתיבים שהם נתיב פלוס, נקבע בהתאם לנפח התחבורה הציבורית בציר וזאת לצד נפח התנועה הנוספת שאפשר להעמיס על ציר התנועה.
המשמעות היא שככל שמספר הנוסעים המינימלי גבוהה יותר, הרי שציר התחבורה בו עמוס יותר ולכן הפיתרון הוא הקטנת מספר הרכבים והגדלת כמות הנוסעית לרכב.
איפה יש נתיב פלוס בישראל?
נכון לחודש אוקטובר 2019, נתיב פלוס קיים בכבישים אלו:
- כביש החוף (נתיב פלוס 2+) – נתיב החל ממחלף נתניה ועד גלילות מערב, בשני הכיוונים.
- כביש איילון צפון (נתיב פלוס 3+) – נתיב החל ממבוא איילון ועד קיבוץ גלויות, לכיוון צפון בלבד.
אכיפה – מה קורה עם עוברים על התקנות?
בנתיבים אלו מתקיימת אכיפה של סיירת האופנועים של משטרת ישראל והנסיעה בנתיב זה למי שלא עומד בדרישות היא עבירה על החוק ודינה קנס.
למעשה, נסיעה ב- נתיב פלוס שלא לפי מספר נוסעים מתאים גוררת אחריה קנס של 500 ₪.
איך מוצאים רכב או נוסעים לצורך קארפול?
כדי לנסוע בנתיב זה, צריך להיות עם מספר מינימלי של נוסעים, ולכן על הנהג למצוא נוסעים נוספים. כמובן, שגם נוסעים יכולים להנות מכך ולנסוע עם אותו נהג. נסיעה כזו מכונה קארפול, או בעברית – נסיעה שיתופית.
כדי למצוא נוסעים או כדי למצוא נהגים, ניתן לבדוק באמצעות הרשתות החברתיות השונות כמו פייסבוק, וואטסאפ וכד'. או באמצעות אפליקציות ייעודיות לכך שמאפשרות לחבר בין נוסע לבין נהג.