תפריט סגור

ביטוח רכב על נסיעה שיתופית (קארפול) – האם צריך ביטוח רכב יעודי או רגיל?

יזמים בתחום תחבורה חכמה ורכב אוטונומי? הנה כמה כלים חשובים עבורכם

קארפול מסייע לאוכלוסיה רבה להקטין את העלויות ולהנות בנסיעה אחת, ולכן חשוב לדעת מה לגבי פוליסת ביטוח רכב על נסיעה שיתופית. למעשה האם מותר לנסוע עם ביטוח רכב רגיל או שצריך לרכוש פוליסה יעודית לכך.

ביטוח רכב עשוי להיות מורכב מביטוח חובה או ביטוח רכוש (צד ג' או מקיף), וכאשר מדובר על נסיעה שיתופית בה כמה נוסעים, כדאי לדעת כי פוליסת הביטוח מתאימה לכך.

הנה כל מה שחשוב לדעת בנושא.

מהו ביטוח רכב ומהי נסיעה שיתופית?

ביטוח רכב הוא ביטוח שנועד לכסות נזקים בעקבות מקרים רבים בהם הרכב היה מעורב בתאונה או פגיעה מסויימת. ביטוח חובה הוא ביטוח שמגן מפני נזקי גוף כתוצאה מפגיעה בנוסעים או הולכי רגל. ביטוח צד ג' או ביטוח מקיף אילו ביטוחים נלווים לחובה והם מכסים נזקי רכוש שנגרמו לצד ג' או לכל הצדדים, בהתאמה.

נסיעה שיתופית (קארפול) היא נסיעה בה משתתפים כמה נוסעים וחולקים יחד את אותה הנסיעה ולרבות ההוצאות הישירות כתוצאה מהנסיעה הזו. החל מחודש דצמבר 2017 מותר לבצע הסעה משותפת של נוסעים בהתאם לתקנות התחבורה.

לפי התקנות, הסכום המירבי שניתן להסיע בקארפול הוא 2 ₪ לקילומר, כאשר הסכום מתחלק בין כל הנוסעים יחד ולא יותר מ-4 נוסעים. כמובן מותר לבצע עד 2 נסיעות כאלו ביום וחובה לתאם מראש, כך שנוסעים מזדמנים אינם רשאים להעלות לרכב.

ביטוח רכב של קארפול (נסיעה שיתופית)

ביטוח רכב של נסיעה שיתפית הוא ביטוח שנועד להגן מפני נזקי גוף או נזקי רכוש של צד ג' או צד המבוטח, בהתאם לסוג פוליסת הביטוח שנרכשה, וזאת כאשר נוסעים יחד נוסעים שאינם בהכרח מכירים זה את זה.

בחודש יולי 2018 פרסמה רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון, עמדה לגבי האם רכישה של פוליסת ביטוח רכב רגילה מספיקה או שיש צורך לרכוש פוליסת ביטוח ייעודית לכך.

בפקודת ביטוח רכב מנועי נקבע כי חובה לרכוש פוליסה בת תוקף והפרת החובה הזו היא עבירה פלילית. הפוליסה התקנית חובה וגם הפוליסה התקנית רכוש קובעות בין היתר את מטרות השימוש המותרות ברכב המכוסות בפוליסה החובה או הרכוש, בהתאמה כמו למשל: מטרות חברתיות, פרטיות או עסקיות, גרירה, השכרה, הסעה בשכר ועוד.

זאת ועוד, במקביל נקבע בתקנות התחבורה כי הנסיעה השיתופית היא לא למטרת רווח ומגבילה את ההוצאות הישירות עד 2 ש"ח לק"מ, כמו כן לא ניתן לעסוק בתור עסק כיוון שיש הגבלה של 2 נסיעות ליום, גם כמות הנוסעים מוגבלת ל-4 בלבד.

לבסוף, שימוש ברכב פרטי לטובת נסיעה שיתופית לא מעלה את הסיכון באופן משמעותי, לנוכח היקף המוגבל של הנסיעות מספר הנוסעים. לא מתקיים סיכון הקיים בנסיעה שהיא למטרה עסקית המצדיק החרגת שימוש זה מהפוליסה התקנית.

במילים אחרות: נסיעה שיתופית העומדת בתקנות התעבורה, מכוסה במסגרת פוליסת ביטוח רכב חובה ורכש רכוש בהתאם לפוליסה התקנית ואינה מצריכה ומחייבת רכישת פוליסת ביטוח רכב ייעודית נסיעה שיתופית.

מעל 1,500 חברים בערוץ טלגרם של פרוטוקול. הצטרפו כעת: t.me/protocolil

עזרנו לך לממש את הזכאות? חסכנו כסף או זמן יקר? אפשר לתרום לנו כל סכום כדי שנמשיך להתקיים. תרום עכשיו דרך פייפאל.


הירשמו לקבלת חדשות ומידע למייל

טופס משוב אנונימי לשיפור התוכן

האם העמוד עזר לך? האם יש לך מידע נוסף או הצעות לשיפור? (נא לא לשאול שאלות)



קבוצת פייסבוק בנושא ביטוח לאומי, מס הכנסה ומס ערך מוסף. שאלו שאלות והשתתפו בשיחות ודיונים. הצטרפו עכשיו בקישור זה.

כתבות נוספות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *