שר האוצר, משה כחלון, חתם על צו שמאריך עד לתאריך 30.06.2020 את שיטת המיסוי על רכב דו-גלגלי (הנהוגה כיום), על פי נפח מנוע והספק. עלות הרפורמה נאמדת ב-15 מיליון שקל בשנה אם הוראת השעה לא הייתה מתחדשת. (הארכה הקודמת הייתה לפני שנה ב-2017).
כזכור, בחודש אוגוסט 2015 שונתה שיטת המיסוי על רכבים דו גלגליים בישראל. עד לכניסת הרפורמה, הוטלו 2 שיעורי מס על כלי רכב דו גלגליים, 72% מס על אופנועים ו-40% מס על קטנועים וכלים עד 125 סמ"ק.
במסגרת הרפורמה של 2015, כלי הרכב הדו גלגליים חולקו לקטגוריות של נפח מנוע והספק מנוע. שיעור המיסוי עלה ככל שמדובר על כלי רכב דו-גלגלי גדולים יותר – כלומר – בעלי מנוע גדול ועוצמתי יותר.
שיעורי מס אלו נקבעו לפי קטגוריות של 40% עד 70% ולאחר מכן נכנסה הוראת שעה שקבעה כי כלי רכב דו גלגלי L1 (נפתח מנוע עד 125 סמ"ק וגם הספק עד 11 קילוואט) ייהנו משיעורי מס מופחתים יותר והשיעור עמד על 25%. הוראת השעה ניסתה לבחון צמצום שיעור מס על רכבים דו גלגליים קטנים על מנת לצמצם את בעיות הגודש בכבישים.
שיעורי מס על אופנועים וקטנועים נכון להיום ועד 30.06.2020:
קבוצות הספק מנוע
קבוצות נפח מנוע |
עד 11 קילוואט | עד 25 קילוואט | בין 25 קילוואט ועד 35 קילוואט | מ- 35 קילוואט ועד 75 קילוואט | מ- 75 קילוואט ועד 100 קילוואט |
---|---|---|---|---|---|
עד 125 סמ"ק | 25% | 40% | 50% | 60% | 70% |
עד 500 סמ"ק | 40% | 40% | 50% | 60% | 70% |
מ- 501 ועד 800 סמ"ק | 50% | 50% | 50% | 60% | 70% |
מעל 800 סמ"ק | 70% | 70% | 70% | 70% | 70% |
בנוסף, החל מ-1.9.2018 תשתנה מערכת התמריצים לאביזרי בטיחות. כך למשל, הטבה למערכת ABS תישאר רק עבור הכלים הקטנים (L1) כיוון שבקטגוריות הכלים האחרים, המערכת היא חובה. בקטגוריה זו, סכום ההפחתה יגדל מ-350 ₪ ל-500 ₪. למרות האמור לעיל, יוספו עוד תמריצי מס עבור מערכות שונות כגון בקרת יציבות, מערכת משיכה וחלוקה, בלימה משולבת ומשכך היגוי – מערכות אלו תורמות כל אחת לפי התפקיד שלה לכלי רכב דו גלגליים.
כמו כן, לטבלת התמריצים יוספו הטבות לכלי רכב תלת גלגלי שעד כה נחשבו להטבה נפרדת. רכב תלת גלגלי עם מערכות מצויידות אלו ייהנה גם בכלל היותו תלת גלגלי וגם עבור קיום המערכות. בכל מקרה סכום ההפחתה המצטבר לא יעלה על 50% מסכום המס שחושב לפני הפחתות.