מחירי הנדל"ן לא מפסיקים להעלות, אם מרגישים קיפאון בנדל"ן – ייתכן והוא זמני. אבל יש מי שמרוויח מעליית מחירי הנדל"ן, הם מתווכים במקרקעין, שמאי מקרקעין, עורכי דין, מוכרי דירה וכמובן… המדינה.
תיווך במקרקעין הוא מקצוע נחשק בעיני צעירים רבים שמעוניינים להתחיל דרך עצמאית. אז נכון, יש הרבה מאוד מתווכים, והכמות שלהם גדלה מיום ליום נכון לאמצע אוקטובר 2017 ישנם מעל 20,000 מתווכים מורשים בישראל. אבל נתון אחד שכחתם, לכולם פתאום יש עבודה, כולם עובדים ומתפרנסים למרות כל הקשיים.
אז איך אפשר להיות מתווך במקרקעין? מי מלמד? האם חובה להוציא רישיון? מי מפקח על המתווכים? מהם האגרות? ועוד שאלות נוספות שברגע זה עולים לכם לראש, על כולם אנחנו נענה כאן. המדריך הזה יעזור לכם לקבל את כל המידע והכלים על מנת להוציא רישיון תיווך במקרקעין בישראל.
תיווך במקרקעין – האם חובה רישיון?
כן. על מנת לעסוק בתיווך במקרקעין חובה לקבל רישיון לתיווך במקרקעין על ידי רשם המתווכים שבמשרד המשפטים.
כמו כן, חל איסור מוחלט לפרסם ולהודיע לציבור שאתם מתווכים במקרקעין, אסור להציג את עצמכם במתווך במקרקעין ואסור להשתמש בכינויים או בתואר שעושה רושם שאתם מתווכים וכל זאת כל עוד אין לכם רישיון בתוקף.
מיהו רשם המתווכים?
רשם המתווכים היא יחידה במשרד המשפטים שהיא זאת שאחראית על נושא קבלת רישיון תיווך בנדל"ן. רשם המתווכים אחראית על קיום בחינת רישוי, הענקת רישיון תיווך במקרקעין וניהול פנקס המתווכים. כמו כן, רשם המתווכים מנפיקה היחידה אישורים בעניין מעמדו של אדם/ מתווך מבחינת חוק המתווכים וכן מפרסמת באתר האינטרנט רשימת מתווכים מורשים לעסוק בתיווך.
איך מוציאים רישיון לתיווך במקרקעין?
על מנת להוציא רישיון תיווך במקרקעין עליכם לעמוד ב-6 תנאים לקבלת רישיון והם:
- אזרח או תושב של מדינת ישראל או שהוא תושב חוץ שניתן לו היתר כדין לעבוד בישראל.
- מלאו לו 18 שנים.
- הוא אינו פושט רגל.
- הוא לא הורשע בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה ונסיבותיה אינו ראוי לשמש מתווך במקרקעין.
- אם הוא נידון לעונש מאסר בפועל, הוא סיים לשאת את עונשו שישה חודשים לפחות לפני הגשת הבקשה (דין עבודות שירות כדין מאסר רגיל).
- הוא עמד בהצלחה בבחינה לקראת קבלת רשיון תיווך במקרקעין.
אם הכל תקין אצלכם ואתם מעל גיל 18, אתם יכולים לקפוץ ישירות לסעיף 6 והוא עמידה בבחינה לקבלת רישיון תיווך.
כמה עולה אגרת רישיון תיווך?
אגרות רישיון תיווך במקרקעין מתחלקים ל-3 אגרות עיקריות:
- אגרת בחינה – זוהי האגרה שאתם חייבים לשלם והיא תנאי הכרחי על מנת לגשת לבחינה בדיני מקרקעין – האגרה עומדת על סך 501 ₪.
- אגרת הנפקת רישיון תיווך ורישום בפנקס המתווכים – זוהי אגרה חד פעמית ברגע שאתם עוברים את הבחינה, תצטרכו לשלם אותה כדי להנפיק את הרישיון שלכם וכדי להופיע בנפקס המתווכים – האגרה עומדת על סך 977 ₪.
- אגרת שנתית לחידוש רישיון – רישיון תיווך במקרקעין תקף למשך שנה אחת, לכן על מנת להאריך את תוקף הרישיון, כלומר להמשיך להיות מתווך, עליכם לשלם אגרה זו כל שנה – האגרה עומדת על סך 217 ₪.
לפי סעיף 18 (ב) לחוק המתווכים במקרקעין, מי שעוסק בתיווך ללא רשיון ולא משלם אגרה שנתית, לא יהיה זכאי לדמי תיווך. המספרים לעיל מעודכנים לשנת 2019.
הרישום לבחינה בדיני מקרקעין
הבחינה לרישיון תיווך במקרקעין מתקיימת 4 פעמים בשנה, כלומר אחת לשלושה חודשים. רשם המתווכים מפרסם בדרך כלל הודעה על מועד הבחינה ומועד ההרשמה לבחינה.
על מנת להירשם לבחינה בדיני מתווכים במקרקעין עליך להיות רשום באתר רשם המתווכים ולשלם אגרת תשלום לבחינה.
1. רישום לאתר של רשם המתווכים
במידה ועדיין לא נרשמתם לאתר של רשם המתווכים, יש להיכנס לקישור פתיחת תיק, שם יש להזין את הפרטים האישיים, מען, אמצעי התקשרות וסיסמא.
יש להזין מספר ת.ז הכולל 9 ספרות ולהזין שם משפחה ושם פרטי כפי שמופיע בתעודת הזהות, אשר תואמים לנתוני משרד הפנים. פרטי ההתקשרות ישמשו לשליחת מידע מהיחידה, זאת בכדי שתוכלו לקבל זימון לבחינה, תוצאות בחינה, מידע כללי מרשם המתווכים וכד'.
2. כניסה לאתר של רשם המתווכים
אם נרשמתם כבר, תוכלו לגשת ישירות אל האזור האישי שלכם ושם ניתן להירשם לבחינה.
3. תשלום האגרה
יש לשלם אגרת הבחינה בדיני מתווכים במקרקעין באמצעות האתר.
4. ניתן להירשם גם באמצעות הדואר
יש לשלוח לרשם המתווכים בקשה בדואר, בפקס או בדואר אלקטרוני הכוללת את שמכם, כתובתכם ורצונכם לגשת לבחינה. רשם המתווכים ישלח לכם בדואר את טופס ההרשמה לבחינה ושובר לתשלום בבנק הדואר. שילחו לרשם המתווכים את הטופס המלא, שובר התשלום החתום בחותמת בנק הדואר וצילום של תעודת הזהות.
חומר לבחינה בדיני מקרקעין
חומר לבחינה בדיני מקרקעין עבור רישיון תיווך (חוקים, פסקי דין ומושגים) מוצגים באתר רשם המתווכים וניתן לעיין בהם ולהוריד אותם מהאתר לצורך התכוננות ולימוד לבחינה.
ספר דיני מתווכים במקרקעין מחולק ל-2 חלקים:
- ספר דיני מתווכים במקרקעין – חוקים ותקנות
- ספר דיני מתווכים במקרקעין – עקרונות ומושגי יסוד ופסקי דין.
על מנת להוריד את החומר לבחינה, יש לגשת לקישור הזה.
חשוב לזכור:
- אתם תיבחנו על פסקי דין ומושגים וספר החוקים.
- המושגים ופסקי הדין לא יינתנו בשעת הבחינה, אלא רק החוקים.
- עליכם להביא תעודת זהות וכלי כתיבה בלבד. לא תוכלו להיכנס לבחינה ללא תעודת זהות.
- ספר החוקים יחולק לנבחנים בבחינה עצמה.
באתר של רשם המתווכים, בעמוד של חדשות ועדכונים, יופיעו מידי פעם תשובות של הבחינה הקודמת. זהו גם חומר ומקור טוב ללימוד.
תוצאות הבחינה בדיני מקרקעין
בתוך 30 יום מיום הבחינה תקבלו הודעה מרשם המתווכים אם עברתם את הבחינה בהצלחה או נכשלתם.
1. אם הצלחתם בבחינה
כלומר ציון הבחינה 60 נקודות או יותר, תקבלו הודעה על כך מרשם המתווכים בצירוף טופס בקשה לרישיון תיווך. עליכם למלא את הטופס ולשלוח אותו אל רשם המתווכים.
לאחר שייבדקו פרטי הטופס ויאומתו מול מחלקת תעודות יושר במטה הארצי ומול הכונס הנכסים הרשמי – יחליט הרשם אם לאשר את בקשתכם לקבל רישיון. אם נמצאתם כשירים לקבלת רישיון, יישלחו אליכם הודעה על כך ושובר תשלום לאגרה חד פעמית לרישיון ראשון שאפשר לשלם באמצעות האתר או בכל סניף של בנק הדואר.
- אם שילמתם באמצעות האתר – יישלח אישור התשלום ישירות אל רשם המתווכים.
- אם שילמתם בבנק הדואר – שילחו את שובר התשלום החתום אל רשם המתווכים בדואר.
לאחר שיתקבל אישור התשלום, יישלח אליכם רישיון בדואר רשום.
שימו לב! אם אתם מעוניינים ברישיון עם תמונה, יש לצרף את תמונתכם לאישור התשלום ולשלוח לרשם המתווכים מינואר עד 31 במרס של כל שנה. לאחר מועד זה יונפקו כרטיסי פלסטיק ללא תמונה.
2. אם נכשלתם בבחינה
אתם יכולים להגיש ערר על ציון הבחינה תוך 30 יום מיום ששלח הרשם את ההודעה על תוצאות הבחינה. את הערר מגישים בכתב ושולחים לרשם המתווכים בדואר בלבד. לא ניתן לשלוח עררים בפקס. (טופס הגשת ערר).
שמירת תוקפו של רישיון התיווך במקרקעין
כדי להבטיח את תקפות הרישיון, ודאו שאתם עדיין עומדים בתנאים לקבלת רישיון:
- עליכם להיות אזרחים או תושבים של מדינת ישראל או תושבי חוץ שניתן להם היתר כדין לעבוד בישראל.
- אינכם פושטי רגל.
- לא הוטל עליכם מאסר מאז הונפק לכם רישיון תיווך.
הקפידו לשלם את אגרת החידוש השנתית ששולח אליכם רשם המתווכים במועד, כלומר עד 31 במרס בכל שנה. את האגרה באפשרותכם לשלם באמצעות האתר או בבנק הדואר.
אם לא שילמתם את האגרה במועדה, אינכם רשאים לשמש כמתווכים במקרקעין. רק לאחר שתשלמו את האגרה בתוספת ריבית והצמדה, לפי סעיף 18(ב) בחוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961, יחודש הרישיון.
כדי שלא יווצר מצב שאתם עובדים בתיווך מקרקעין כשרישיונכם אינו בתוקף, עליכם לוודא שיש בידיכם הודעה מרשם המתווכים על חידוש הרישיון בתחילת כל שנה.
דמי תיווך
הגענו לנושא הכי מבוקש, מהי ההכנסה של מתווך בעת ביצוע עסקת תיווך במקרקעין? ראשית כל, חשוב לציין כי המתווך זכאי לקבל דמי תיווך הן על ידי המתעניין בנכס והן על ידי בעל הנכס.
כמובן, המתווך זכאי לקבל את דמי התיווך במקרה שהוא היה הגורם היעיל שהביא להתקשרות הצדדים בהסכם מחייב. כלומר, הוא ביצע את כל מה שדרוש מה ענת שהצדדים יחתמו על הסכם.
כמו כן, המתווך חייב להחתים את הלקוח על הזמנה בכתב לביצוע פעולת תיווך במקרקעין. ניתן גם להחתים את הלקוח על טופס בלעדיות, כלומר טופס שמקנה זו טיפול בלעדי בנכס.
1. דמי תיווך עבור מכירה / קניית נכס
במקרה זה המתווך זכאי לקבל דמי תיווך מירביים (לכל היותר) בסך 2% בתוספת מע"מ מכל צד ממחיר מכירת הנכס – הן על ידי הקונה והן על ידי המוכר.
לדוגמה: אם הנכס נמכר בסכום של 1 מיליון ₪. עמלת התיווך היא: 20 אלף ₪ מהמוכר ו- 20 אלף ₪. כלומר סך של 40 אלף ₪ לפני מע"מ (המע"מ הוא לא שלכם, וחובתכם להעביר אותו למע"מ).
2. דמי תיווך עבור השכרת נכס / שכירות נכס
במקרה זה המתווך זכאי לקבל דמי תיווך מירביים (לכל היותר) בסך דמי שכירות של חודש אחד בתוספת מע"מ – הן על ידי השוכרוהן על ידי המשכיר.
לדוגמה: אם הנכס הושכר בסכום של 5,000 ₪ לחודש. עמלת התיווך היא 5000 ₪ מהמוכר ו- 5000 ₪ מהקונה. כלומר סך של 10000 ₪ לפני מע"מ.
מה קורה בפועל? הרבה פעמים בעל הנכס (המוכר ו/או המשכיר) לא מעוניין לשלם דמי תיווך, כתוצאה מכך נגבה כסף רק מהקונה/השוכר ועמלת התיווך נחתכת ב-50%. למעט אם מדובר בהכרות אישית, קשרים עסקיים, מסחרי וכד'.
איך זה קורה? בדרך כלל בעל הנכס (המוכר / המשכיר) נמצא בעמדת מיקוח חזקה והמתעניין בנכס (הקונה / השוכר) בעמדת מיקוח חלשה. זאת ועודד, כאשר מדובר על שוק בוער וביקוש גבוה. כתוצאה מכך, המץעניין בנכס סופג של העלות.
רשימת מתווכים מורשים
בדיקת רישיון תיווך בנדל"ן מתאפשרת באמצעות רשימת מתווכים מורשים בעלי רישיון.
כדי לגשת אל רשימת המתווכים במדינת ישראל יש לגשת לקישור הזה. שם תוכלו ללחוץ על קישור לקובץ אקסל שמתעדכן מדי פעם וכולל את כל המתווכים המורשים בישראל כולל מספר רישיון תיווך.
החזר אגרת רישום בחינה
לא תוחזר אגרה ששולמה למעט במקרים חריגים וקיצוניים המפורטים להלן:
- פטירה פתאומית של קרוב משפחה מדרגה ראשונה.
- אשפוז ביום הבחינה.
- שירות מילואים שלא ניתן לדחייה.
- סיבוכים בהריון או לידה.
- תאונות.
תנאי לדון בבקשות להחזר אגרה במקרים הנ"ל היא המצאת מסמכים בכתב להוכחת המקרה.
ניהול פנקס המתווכים
רישום וניהול הפנקס כולל רישום של הפעולות הבאות:
- הענקת רישיון, חידוש רישיון, "התליית רשיון מרצון" ו"הפשרת רישיון" שלילת או התליית רישיון.
- הפנקס מהווה בסיס למתן מידע למעוניינים (על פי חוק חופש המידע) אישורים בכתב ותעודות עובד ציבור.
- טיפול בתלונות נגד מתווכים.
רשם המתווכים איננו מוסמך (כאמור) לאכוף את הוראות חוק המתווכים. סמכות זו ניתנה למשטרת ישראל ולרשות לסחר הוגן, משרד התעשייה המסחר והתעסוקה.
תלונה נגד מתווכים
תלונות נגד אדם העוסק בתיווך ללא רישיון או מתווך אשר עוסק בתיווך ורשיונו אינו בתוקף וכן מתווך שעבר על סעיף 13 לחוק המתווכים במקרקעין התשנ"ו – 1996, יש להפנות לממונה על הגנת הצרכן עם פרטי המתווך מספר תעודת זהות או מספר רשיון באמצעות טופס פנייה מקוון. פקס לתלונות : 02-6662590
יצירת קשר עם רשם המתווכים
- כתובת: רחוב בית הדפוס 22, גבעת שאול, ירושלים 9134301
- קבלת קהל: קבלת קהל ומענה טלפוני בימים א-ה בשעות 8.30-13.00
- טלפון: 02-6549333 שלוחה 2
- פקס: 02-6467939
- דוא”ל: metavech@justice.gov.il