בימים האחרונים בוודאי התבשרתם לשמוע ברשתות ובחדשות על מצלמת א-3, כן לשלם או לא, משטרה, טכניון, פרקליטות ועוד גורמים שמעורבים בתהליך. מצד אחד המשטרה אומרת כי נמצא כי מצלמות המהירות אמינות מאוד ומדוייקות, מצד שני בתי משפט קובעים כי המצלמות לא תקינות, עורכי דין מסויימים מצהירים באתר האינטרנט שלהם או ברשתות חברתיות לא לשלם וללכת להישפט.
מדובר בכאוס ממשי ובבלאגן אמיתי, לא מובן מה צריך לעשות, האם לשלם את הדו"ח? אולי ללכת להישפט? על אילו דו"חות מדובר, מהירות או רמזור אדום? ועוד שאלות חשובות. החלטנו לעשות לזה סוף.
אז, מה זה מצלמת א-3?
מצלמת א3 היא המצלמה ה-"אדומה" שאתם כנראה ראיתם אותה כמה וכמה פעמים בכבישים ובצמתים, בתוך העיר או מחוץ לעיר, מידי פעם ה-Waze מודיע כאשר אתם משתמשים באפליקציה ומתקרבים אליהם. אגב, המצלמה איננה חייבת להיות בצבע אדום כאמור לעיל, אך זהו הצבע הפופולארי שלה.
מצלמת א3 היא הקיצור של מצלמת אכיפה אלקטרונית אוטומטית (סוג של ראשי תיבות) ופריסת המצלמות החלה בשנת 2011. למעשה מדובר על מערכת שיודעת לאכוף עבירות תנועה מסוג של מהירות ומסוג של מעבר ברמזור אדום. בעת ביצוע העבירה, המצלמה מצלמת את הרכב ומעבירה אותה בצורה אוטומטית למרכז שליטה ובקרה (משל"ט) במשטרת ישראל, שם התצלום עוברת בקרה אנושית ואז מופק דו"ח.
התהליך עצמו עורך כ-96 שעות (4 ימים) מרגע ביצוע העבירה ועד לשליחת הדו"ח לבית הנהג כולל תצלום הדו"ח. שליחת הדו"ח אורכת כמה ימים, בתלות של דואר ישראל.
בין המטרות של מערכת המצלמות א3 הם שינוי תרבות הנהיגה של נהגים בישראל, צמצום מספר תאונות הדרכים ומספר ההרוגים, הגרת ההרתעה מביצוע העבירות וכן בלימת הבריונות בכבישים.
פרשת המצלמות א-3
מאז ומעולם היו דיונים בבתי המשפט לתעבורה וכן בכנסת ובמשרדי הממשלה השונים לעניין אמינות מצלמות המהירות. הפרשה העיקרית החלה כאשר כ-20 נהגים ערערו לבית המשפט על אמינות המצלמות ואז בשנת 2017 הוגשה תביעה ייצוגית כנגד המשטרה. בערעורים נטען כי המשטרה מעולם לא הוכיחה את אמינות המצלמות על ידי מכון התקנים, למרות שקיים תו תקן 5140 שבאמצעותו המשטרה מצלמת את הדו"חות דרך תקשורת סלולארית מאובטחת ושולחת תמונה צבעונית של תיעוד העבירה.
נציג מכון התקנים הסביר כי המצלמות עברו ניסויי שטח בהולנד ותוצאות הניסויים לא נמצאו כלל, לא על ידי מכון התקנים ולא על ידי משלחת של המשטרה שנשלחה ללונדון כדי לאתר את התוצאות. למעשה, הנציגים גילו כי כלל לא בוצעו ניסויים ולפיכך אין תוצאות.
בתאריך 1.9.2014 קבע בית המשפט לתעבורה בבאר שבע כי משטרת ישראל הצליחה להוכיח מעל כל ספק את אמינות המערכת א-3 ואת יכולתה לספק ראייה ראייה מדוייקת וקבילה הן ביחס למהירות הרכב הנמדד, הן ביחס למיקומו והן ביחס לכל הנתונים האחרים.
בחודשים יוני-אוקטובר המשטרה החלה לבדוק את מצלמות המהירות לעניין אימונתם ולצורך כך מהנדסי הטכניון החלו בבדיקה. בסוף חודש אוגוסט 2018 מהנדסי הטכניון קבעו בטיוטה שהגישו למשטרה נראה כי המצלמות אמינות מאוד. בחודש אוקטובר 2018 מהנדסי הטכניון הגישו את הדו"ח הסופי וקבעו – מצלמות המהירות א-3 אמינות ומדוייקות מאות.
בזמן זה, בית משפט השלום בעכו זיכה 21 נהגים מעבירות תנועה שהופקו ממערכת מצלמות א-3. בית המשפט קבע כי המשטרה לא הוכיחה את אמינות המצלמות וכי אמינות המצלמות היא בגרת של שמועות בלבד תוך הסתמכות על גורמים אחרים.
אמינות המצלמות א-3
כפי שנכתב לעיל המצב עומד כך נכון להיום:
- מערכת המשפט (בית משפט השלום): המצלמות לא אמינות.
- מערכת האכיפה והתביעה (המשטרה והפרקליטות) – המצלמות כן אמינות.
- מכון התקנים – המצלמות כן אמינות.
- הטכניון – המצלמות כן אמינות.
נראה כי טרם הוחלט אם המצלמות אכן אמינות או לא והסוגייה המשפטית חייבת לקבל החלטה סופית. בגדול, החלטה לפיה המצלמות לא אמינות פוגעת במהימנות המשטרה וכתוצאה מכך ייגררו תביעות ללא סוף כנגד המדינה, נזקים עצומים שלעיתים אין להם דרך חזרה או השבה.
מנגד זאת, החלטה כי המצלמות כן אמינות, תגרור אחריה ביטולים של דיונים בבתי משפט לתעבורה על ידי נהגים כך שהם יעדיפו לשלם את הדו"ח ולא להיגרר לדיונים משפטיים מיותרים.
להערתינו, לא ניתן להסתכל על אותו הדבר ולהחליט 2 החלטות מנוגדות כלל. מערכת המשפט והאכיפה צריכים לבדוק האם המצלמות אכן אמינות או לא, על ידי בדיקות מהימנות ולא מוטות לצד כזה או אחר. כל החלטה תיהיה החלטה חשובה, לטוב או לרע. אי החלטה פוגע קשות בהתנהלות ובאמינות מערכת אכיפת החוק.
האם המצלמות ממשיכות לתעד?
בתאריל 10.6.18 הודיעה הפרקליטות למשטרה להפסיק לחלק דו"חות המופקים על ידי מצלמות המהירות א' 3. המשטרה החלה להפסיק לחלק את הדו"חות הללו, אולם התיעד המשיך כרגיל וללא הפסקה.
ב-11.10.2018 לאחר שהודיע הטכניון בדבר אמינות המצלמות, המשטרה הגישה את הדו"ח לפרקליטות והשניה נתנה אישור להתחיל לחלק דו"חות לנהגים.
מה קורה לעבירות תנועה בין 16.6.18 ועד 11.10.18?
כפי שאמור לעיל, עבור עבירות התנועה בין התאריכים 16 ביוני 2018 ועד 11 באוקטובר 2018, טרם הופקו דו"חות ואין עדיין אישור מהפרקליטות לחלק את הדו"חות ולפיכך המשטרה הודיעה כי הודעה לגבי התאריכים הללו תינתן בעתיד.
מה עם בקשות להישפט?
בגלל העומס וההתנהלות האחרונה, הגישו נהגים מסויימים בקשה להישפט במקום לשלם את הדו"ח. דוחות הזמנה לדין ודוחות ברירת משפט בהם נהגים הגישו בקשה להישפט במסגרת המועד הקבוע בחוק, וטרם נקבע מועד דיון בעניינם, ייקבעו לדיון בבתי המשפט לתעבורה בהתאם למועדים שיוקצו ע"י בית המשפט.
האם לשלם את הדו"ח או לא לשלם?
עורכי דין מסויימים מצהירים באתרי האינטרנט שלהם או ברשתות החברתיות כי אין צורך לשלם ויש להגיש בקשה להישפט. מנגד, עומדים אלו שיגידו כי עדיף לשלם את הדו"ח ולא להיכנס לדיונים מיותרים שיש סיכוי קלוש לנצח בו.
כך או כך, ההחלטה בידיים שלכם. קחו בחשבון כי אי תשלום קנס משמעו כי יש להישפט, אי הגיעה לדיון משמעו הודיעה בעבירה.
חידוש אכיפה
ביום 18.07.2019 הודיעה משטרת ישראל על כך שמערכת מצלמות א-3 הוכיחה את אמינותה גם במישור המשפטי. הפרקליטות אישרה למדינה לחדש את האכיפה ולהתחיל הפקת הדוחות.
פריסת עמדות המצלמות אכיפה ומהירות א3 בכבישים
המשרד לביטחון פנים, משטרת ישראל, מפרסמים באתר האינטרנט שלהם היכן פרוסות עמדות מצלמות המהירות. קיימים 2 דרכים לאתר את המידע, הדרך הראשונה היא באמצעות קובץ Excel שבו מופיעים כל המיקומים של המצלמות והדרך השניה היא מפה אינטראקטיבית בה ניתן לראות את המיקומים שלהם.
המיקומים שבהם נמצאים המצלמות נקבעו לאחר איסוף נתוני תאונות דרכים שסיבתן מהירות מופרזת או סטייה מנתיב כתוצאה ממהירות מופרזת. על פי נתוני המשטרה, סיבות אלו מהוות מרבית הסיבות לתאונות דרכים. לצורך החלטה על מיקום מדוייק, נעשתה נוסחה שלוקחת בחשבון כמה נתונים וקובעת היכן היא תוצב.
מפת פריסת מצלמות מהירות:
רשימת מצלמות אכיפה:
הורדת קובץ Excel – מעודכן לחודש יוני 2019