מדד אמון הצרכנים (סקר) – מהו מודד והנתון העדכני שלו?

החל משנת 2011, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מבצעת סקר חודשי על הצרכנים בישראל וממנו נגזר מדד אמון הצרכנים בישראל. לסקר יש מטרות רבות כמו הערכות הצרכנים לשינויים עתידיים ועוד.

המדד מתפרסם בכל חודש על ידי הלמ"ס, והוא מהווה חלק בתי נפרד מהסקר.

מה זה מדד אמון הצרכנים?

כדי להבין מהו מדד אמון הצרכנים, ראשית כל לדעת מהו סקר אמון הצרכנים. סקרן אמון צרכנים הוא סקר חובה בכל המדינות החברות בארגון OECD, שזהו ארגון בינלאומי לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי בין מדינות שונות, מספר המדינות המפותחות החברות בה היא 34. עם הצטרפות ישראל כחברה בארגון, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה החלה לבצע את הסקר מחודש מרץ 2011.

מדד אמון צרכנים (באנגלית: Consumer Confidence Indicator) הוא ממוצע משוקלל של 4 מאזנים שחושבו ל-4 שאלות נבחרות מתוך השאלון המתייחסות למידע הבא:

  • שינויים צפויים במצב הכלכלי של משקי הבית ב-12 החודשים הבאים.
  • שינויים צפויים במצב הכלכלי הכללי ב-12 החודשים הבאים.
  • שינויים צפויים במצב האבטלה ב-12 החודשים הקרובים.
  • שינויים צפויים במצב החסכונות של משקי הבית ב-12 החודשים הקרובים.

המדד שנגזר מהסקר, מתבצע בקרב מדגם של בני 21 ומעלה. המדגם לשכעצמו מורכב מכל נדגמי הסקר החברתי של השנה הקודמת, למעט מי שנמצא לא שייך לאוכלוסיית הסקר החברתי או בעל קושי קבוע. מדגם הסקר החברתי האחרון (2017) כלל 8,894 פרטים.

הסקר כולל מידע שאינו דורש נתונים כמותיים, אלא הערכות בלבד לגבי שינויים (עלייה, ירידה או יציבות). באמצעות הסקר מקבלים הערכות לגבי המצב הכלכלי של משקי הבית ושל המשק בכללותו, מצב החסכונות ומצב הצריכה העתידית.

מדד אמון הצרכנים מבוסס על אומדן של מאזן שנע בין (1-) לבין 1, כאשר נתון חיובי משמעו כי יש מגמה חיובית, נתון שלילי משמעו כי המגמה שלילית ונתון 0 מייצג חוסר שינוי. המדד עצמו מצויין באחוזים, בין (100%-) לבין 100%.

לכן, נתוני מדד האמון הצרכנים הם:

  • נתון חיובי (מעל 0% ועד 100%) – משמעו כי יש אופטימיות בקרב האוכלוסיה לגבי העתיד. ככל שהמדד קרוב יותר ל-100% כך הוא מעיד על יותר אופטימיות.
  • נתון ללא שינוי (0%) – משמעו כי האוכלוסיה לא אופטימית ולא פסימית לגבי העתיד. כאשר המדד הוא 0, מדובר על היעדר ציפיות.
  • נתון שלילי (מתחת ל-0% ועד 100%-) – משמעו כי יש פסימיות בקרב האוכלוסיה לגבי העתיד. ככל שהמדד קרוב ל-100%- כך הוא מעיד על יותר פסימיות.

מהו מדד אמון הצרכנים היחסי?

מדד אמון צרכנים יחסי הוא מדד משוקלל בדומה למדד הרגיל, אך הוא מחושב אחרת מעט ומציג ולפיו המידע מפורש באופן שונה. כך שאם ערכו הוא 100 סימן שהאוכלוסיה אינה אופטימית ואינה פסימית. מדד מתחת ל-100 מעיד על פסימיות וככל שהוא נמוך יותר, כך הפסימיות גדלה. מדד מעל 100 מעיד על אופטימיות וכלל שהוא גבוה יותר, כך האופטימיות גדלה.

מדד אמון הצרכנים החדש של ה-OECD

החל מחודש ינואר 2019 קיים מדד אמון צרכני חדש של האיחוד האירופי שמחליף את המדד שהיה קיים עד אז. מדד אמון צרכנים של ה-OECD הוא ממוצע משוקלל של 4 מאזנים שחושבו ל-4 שאלות נבחרות מתוך השאלון המתייחסות למידע הבא:

  • שינויים במצב הכלכלי של משקי הבית ב-12 החודשים האחרונים.
  • שינויים צפויים במצב הכלכלי של משקי הבית ב-12 החודשים הבאים.
  • שינויים צפויים במצב הכלכלי בישראל ב-12 החודשים הבאים.
  • כוונות לרכישות גדולות ב-12 החודשים הבאים לעומת 12 החודשים האחרונים.

מדד אמון הצרכנים – נתונים

להלן טבלה עם הנתונים של מדד אמון הצרכנים:

חקיקה ופסיקה

  • פקודת הסטטיסטיקה [נוסח חדש], תשל"ב-1972
  • מילון מונחים, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

עזרנו לך לממש את הזכאות? חסכנו כסף או זמן יקר? תתמכו בנו כל סכום כדי שנמשיך להתקיים. תרומה לפרוטוקול


האם העמוד עזר לך? האם יש לך מידע נוסף או הצעות לשיפור?

הוספת משוב

אם אהבת את הכתבה והיא עזרה לך, אפשר לעזור לנו...
נשמח לקבל ממך ביקורת בעמוד ה-Google שלנו g.page/protocolil