חדש: מעל 1,000 חברים כבר הצטרפו! קהילת הפייסבוק הרשמית "זכויות וחובות" - בה ניתן לשאול שאלות ולקבל מידע. הצטרפו עכשיו בחינם

תאונת דרכים – מה לעשות במקרב של אירוע, לפני ואחרי

תאונת דרכים היא אירוע לא נעים, זה יכול לקרות לכל אחד מאיתנו, בין אם אנחנו הולכי רגל, נוסעים ברכב או נהגים ברכב. אלו מכם שאומרים "לי זה לא יקרה", אז תדעו, זה יכול לקרות גם לכם, גם אם זה לא באשמתכם אלא תאונת דרכים באשמת נהג אחר.

רבים מאיתנו לא בהכרח יודעים מה לעשות במקרה זה, במיוחד שהאנדרנלין עולה, העצבים, המחשבה על האחרים ועוד – כל אלו גורמים לכם אף להיות בפאניקה. אז יש כמה דברים שאתם חייבים לעשות במקרה של תאונת דרכים חלילה, אלו יפורטו כאן בצורה שתבינו היטב מה עושים במצב זה.

מה לעשות מיד לאחר התאונה?

בדקו האם יש נפגעים ברכב שלכם, נפגעי הולכי רגל או נפגעים אצל רכבים אחרים בזירת האירוע. אם וככל שיש נפגעים, הזעיקו מיד את המשטרה לטיפול במקרה ואת מד"א כדי לספק עזרה לנפגעים. במקרה ויש סכנת התלקחות, הזעיקו אף את מכבי האש. יש לספק עזרה ראשונית עד להגעת הכוחות וזאת חובה של כל נהג.

אם אין נפגעים באירוע, אין חובה להזעיק את המשטרה, למעט אם מדובר על נהג שמסרב לספק פרטים מזהים או כתוצאה מעבירת תנועה.

בנוסף, לבשו אפוד זוהר אפילו אם יש אור יום וכן הציבו משולש אזהרה מאחורי הרכב.

מתי להזיז את הרכב?

במקרה של תאונה עם נפגעים, הנקראית גם תאונה קשה, אל תזיזו שום רכב ממקומו, אפילו אם הוא חוסם את הכביש, כי זוהי עבירה על החוק.

במידה ואין נפגעים, במקרה של תאונה קלה, הזיזו את רכביכם לצד שולי הדרך או במקום בטוח על מנת לאפשר זרימת תנועת הדרך.

אילו פרטים למסור או לקבל?

עליכם לבקש מנהגי הרכב לספק לכם את רישיון הרכב, רישיון הנהיגה ופוליסות הביטוח ואף למסור להם לבקשתם. יש לרשום את כל הפרטים החשובים האלו, של הנהג האחר ובתאונת שרשרת, אז כלל הנהגים האחרים:

  • תעודת זהות – שם מלא, מספר תעודת זהות וכתובת מגורים.
  • רישיון רכב – מספר הרכב וסוג הרכב בצורה מלאה.
  • פוליסת ביטוח במקרה של נזקי גוף (ביטוח חובה) – יש למלא את שם חברת הביטוח, מספר הפוליסה ושם המבוטח. במידה ויש שם של סוכן ביטוח, ניתן אף לציין אותו, אך הכרחי את שם חברת הביטוח.
  • פוליסת ביטוח במקרה של נזקי רכוש (ביטוח צד ג' או ביטוח מקיף) – יש למלא את שם חברת הביטוח, מספר הפוליסה ושם המבוטח. ניתן לציין גם את השם של סוכן ביטוח במידה וישנו.
  • מספר טלפון – יש למלא את כל הטלפונים של כל הנהגים שהשתתפו באירוע תאונת הדרכים.
  • מסמכים אחרים – מסמכי מיון של מד"א, או מסמכי דו"ח של המשטרה וכל מסמך אחר חשוב.

מומלץ אף לצלם את כל המסמכים הללו דרך הטלפון הנייד.

חתימה

בשום פנים ואופן אין לחתום על שום מסמכים, לא הצהרה ולא כל פרוטוקול אחר שמסביר על תאונת הדרכים. הצהרה זו עשוייה להיות לפי מיטב הבנתו ולפי גרסתו והיא אף עשויה לגרום לכם להודות אשמה בתאונה.

עדות

השתמשו במצלמת הטלפון שלכם על מנת לצלם את כל זירת האירוע, כל הרכבים שנפגעו וכל פרט אחר שיכול לעזור לכם לצורך המשך התנהלות.

בנוסף, ניתן אף לרשום את תיעוד המקרה, לרבות יום ושעה, אופן הנסיעה, מהירות, נתיבים וכל פרט אחר. דבר עשוי להידרש על ידי חברת הביטוח או גורמי הביטחון.

עדים לתאונה

במידה וישנם עדים לאירוע התאונה, בקשו מהם את השמות שלהם לצורך אימות התיעוד של האירוע. אם הם יסכימו, בקשו מהם להקליט אותם באמצעות אודיו או וידיאו. אם יש לכם חברים או מכרים באזור, בקשו מהם להגיע כדי להיות עד לאירוע.

דיווח לחברת הביטוח

צרו קשר עם חברת הביטוח או סוכן הביטוח שמטפל בכם, הודיעו להם על תאונת הדרכים ובקשו מהם כיצד לפעול. חברת הביטוח או הסוכן צריכים לסייע לכם ולהסביר מה עושים. אם משהו לא מובן לכם ממה שהם הסבירו או שזה נשמע לכם לא תקין, פנו ליעוץ לעורך דין מתמחה.

מוסך הסדר או מוסך מורשה/רגיל?

חברת הביטוח יכולה לכוון אתכם לכיוון מוסך שבהסדר עמה. מוסך זה בדרך כלל לטובת חברת הביטוח ועשוי לעזור לה למזער את הנזקים, דבר שלא ממש טוב עבורכם.

אם יש לכם מוסך מורשה או מוסך רגיל שאתם סומכים עליו ומבצעים שם בדיקות ומטפלים ברכב שלכם שם, עדיף לשלם ואז לקבל החזר מחברת הביטוח.

נסיעה / גרירת הרכב

בדקו האם הרכב שלכם ניזוק בצורה קלה או בצורה משמעותית. במידה ואתם יכולים לנסוע ברכב, סעו למוסך שלכם. במידה והרכב אינו בר נסיעה, וודאו שיש לכם חברת גרירה, במידה ועשיתם זאת דרך הביטוח, בקשו מחברת הביטוח את הטלפון שלהם.

אם חברת הגרירה תגיע לאחר מספר שעות, כדאי לשאול אותם האם ניתן להשאיר את הרכב ולנסוע מזירת האירוע על ידי רכב חלופי, נסיעה במונית או דרך אחרת. כמו כן, בקשו מהם להוביל את הרכב למוסך שלכם.

איך לבחור שמאי רכב?

חברת הביטוח מספקת לכם רשימת שמאי רכב שעובדים איתה ביחד. אינכם נדרשים לעבוד עם שמאי רכב אלו, אתם יכולים להזמין שמאי רכב משלכם שיספק חוות דעת על הנזק שנגרם לרכב שלכם, במקרה זה תצטרכו לשלם להם מכיסכם. במידה וחברת הביטוח תסכים עם הערכה, תקבלו את שכר הטרחה של השמאי.

אחרת, ניתן לפנות לשמאי מכריע שיחליט איזו חוות דעת תואמת את המציאות. עיקר הסכסוך הוא גובה ירידת הערך, שכן חברת הביטוח מעוניינת למזער את הנזק.

נזק כתוצאה מרכב אחר

במקרה והרכב שלכם ניזוק כתוצאה מפגיעה של רכב אחר, יש באפשרותכם לתבוע תביעת צד ג' נגד הפוגע ונגד חברת הביטוח שלו. אתם רשאים לפנות למוסך שלכם לצורך טיפול ברכב ובנזק וכן להזמין שמאי רכב משלכם. אך, אתם יכולים גם להשתמש בשירותים של חברת הביטוח של הפוגע.

איך ומתי צריך להזמין שירותי עורך דין?

בכל מקרה שאתם לא יכולים להתנהל לבד ואתם עשויים להרגיש שאתם זקוקים לסיוע חיצוני, אתם יכולים לפנות לעורך דין שעוסק בתחומים שונים. עורכי דין צריכים לשרת את האינטרנס שלכם תמורת שכר הטרחה והם יספקו לכם ייצוג הולם בבית המשפט ומול תביעות שונות מול חברת הביטוח או נפגעים בתאונה.

במידה ויש תאונה עם נפגעים, ניתן ואף רצוי לפנות לעורך דין כדי לסייע לכם. כמו גם, אם אתם חשים שחברת הביטוח מערכת את התשלומים ופוגעת בכם, ניתן אף ליצור קשר עם עורך דין המתמחה בתביעות מול חברות הביטוח.

עוד בנושא

  • ביטוח רכב – איזה ביטוח כדאי לעשות ואיך בוחרים? [מדריך]

חדש: מעל 1,000 חברים כבר הצטרפו! קהילת הפייסבוק הרשמית "זכויות וחובות" - בה ניתן לשאול שאלות ולקבל מידע. הצטרפו עכשיו בחינם

עזרנו לך לממש את הזכאות? חסכנו כסף או זמן יקר? תתמכו בנו כל סכום כדי שנמשיך להתקיים. תרומה לפרוטוקול


האם העמוד עזר לך? האם יש לך מידע נוסף או הצעות לשיפור?

הוספת משוב

אם אהבת את הכתבה והיא עזרה לך, אפשר לעזור לנו...
נשמח לקבל ממך ביקורת בעמוד ה-Google שלנו כאן: g.page/protocolil