ועדת הכלכלה אישרה היום לקריאה ראשונה תיקון להצעת חוק הבנקאות לעניין שינויים בעמלת פירעון מוקדם של משכנתא.
כיום, לקוחות המעוניינים לבצע מחזור משכנתא או לכסות את המשכנתא על ידי כספים שהתקבלו ממקורות אחרים, כגון פירעון קרן השתלמות, נדרשים לשלם עמלת פירעון מוקדם של המשכנתא. עמלת פירעון זו מהווה חסם משמעותי ללקוחות רבים ומדובר על עשרות אלפי שקלים ואף מאות אלפי שקלים שהלקוחות היו יכולים לחסוך אותם.
הצעת החוק המקורית הייתה טובה יותר והיא קבעה כי עמלת הפירעון המוקדם בהלוואות משכנתא יבוטלו וכי הבנקים יוכלו לגבות עמלה זו רק במהלך השנה הראשונה לנטילת המשכנתא או מחזורה.
עם זאת, לאחר סיכום עם המפקחת על הבנקים, נקבע כי ההצעה לא תחול על הלוואות משכנתא שניתנו כבר וכי במקום ביטול העמלה, הבנקים יחוייבו להציע 2 מסלולים שהלקוח יוכל לבחור בינהם: מסלול עם עמלת פירעון ומסלול ללא עמלת פירעון.
ח"כ יואב קיש שיזם את החוק ציין כי לא הגיע להסכמה עם המפקחת על הבנקים לעניין תמחור העמלה כך שתמחור מחדש יקח בחשבון רק את הנזק שנגרם לבנק כתוצאה מהפירעון המוקדם ולא יכלול פיצוי על רווח עתידי. לכן, על מנת לקדם את הצעת החוק, התיקון הנוסף יגיע בשלבים הבאים לקראת הקריאה השניה והשלישית.
עם זאת, נציגת בנק ישראל הציגה את עמדת בנק ישראל והודיעה כי זה סופי ולא נקודת פתיחה.
שוב, נראה כי הכנסת התקפלה ובנק ישראל בכלל והפיקוח על הבנקים בפרט, קובעים עמדות מנוגדות לתפקיד שאותם הם מייצגים. נראה כי הגוף הוא לא "הפיקוח על הבנקים" אלא "הפיקוח על לקוחות הבנקים". זה לא פעם שהפיקוח מגן על הבנקים ומייצג את העמדות שלהם לכאורה, זה נראה בהתנהלות ובעובדות בשטח.
בתוך כך, לפני כשבועיים, הוועדה אישרה לקריאה ראשונה את חוק הגרייס שנועדה לתת דחיה במועד הפירעון של המשכנתא למובטלים, חולים או יולדות.