חדש: מעל 1,000 חברים כבר הצטרפו! קהילת הפייסבוק הרשמית "זכויות וחובות" - בה ניתן לשאול שאלות ולקבל מידע. הצטרפו עכשיו בחינם

ועדת הכלכלה אישרה הצעת חוק שתעשה סדר במועדוני הלקוחות

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה של היו"ר כבל לתקן את חוק הגנת הצרכן ולהסדיר את כל נושא מועדוני הלקוחות ותוכניות ההטבות לצרכנים.

הצעת החוק נועדה לטפל במקרים בהם בעלי העסקים משנים תכניות הטבות ללא התראה ומבלי לאפשר לצרכנים לממש את זכויותיהם. "אנחנו בעד מועדוני הלקוחות, אבל צריך לעשות סדר בשוק. אני בעד שעוסקים ינסו לקדם מכירות וינסו להציע ללקוחות הצעות לפנק, לפנק, לפנק אותם – רק שיעמדו בהתחייבויות שלהם", אמר היו"ר כבל.

כזכור, במהלך הכנת ההצעה לקריאה הראשונה החליט היו"ר כבל, בצעד חסר תקדים, להחיל את ההצעה גם על הבנקים וחברות כרטיסי האשראי, באמצעות תיקון חוק הבנקאות וחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים, וההצעה אושרה גם לקריאה שנייה ושלישית.

לפי ההצעה שאושרה, מועדוני לקוחות המציעים הצטרפות לתוכנית של קבלת הטבות או צבירת זכויות לתקופה קצובה, למשל של שנה, לא ניתן יהיה לשנות את התנאים במהלך אותה תקופה. השינוי יוכל להתבצע רק לאחר תום התקופה, ואם הצרכן בחר להמשיך להיות חבר במועדון. במקרה זה אף נקבע כי מפעיל המועדון יודיע ללקוחות 3 עד 4 חודשים מראש על סיום תקופת ההטבות.

באשר למועדוני לקוחות שהחברות בהן היא לתקופה מתמשכת, שלא קצובה בזמן ומאפשרת צבירת זכויות או נקודות, נקבע כי מפעיל המועדון יצטרך להודיע לצרכן על השינוי 8 עד 9 חודשים מראש, ולאפשר לו באותה תקופה לממש את ההטבות שצבר בהתאם לתנאים לפני השינוי. כמו כן נקבע כי ההודעות ישלחו לצרכן בדרך שבה בחר (בדואר רגיל, דואר אלקטרוני או במסרון).

תיכנס לתוקף 4 חודש לאחר פרסום ברשומות

הצעת החוק תיכנס לתוקף 4 חודשים לאחר פרסומה ברשומות ותחול על כל מועדוני הלקוחות שיהיו פעילים באותו מועד. כמו כן קבעה הוועדה כי עוסק שלא ימסור את ההודעות כפי שנקבעו צפוי לעיצום כספי של 22 אלף שקל לתאגיד ו-7,000 שקל ליחיד, ועוסק שלא יאפשר מימוש ההטבות בהתאם להצעה או יסיים את התוכנית לפני תום התקופה שנקבעה בהצעה צפוי לעיצום כספי של 45 אלף שקל לתאגיד ו-25 אלף שקלים ליחיד. מנפיקי כרטיסי אשראי ש שיפרו את החוק צפויים לעיצום כספי של 50 אלף שקלים.

ההצעה אושרה לאחר שורה של ישיבות ולמרות התנגדויות רבות מצד הבנקים, חברות כרטיסי האשראי וחברות נוספות בהן אל על. נציגי החברות השונות שהשתתפו בישיבות הקודמות טענו כי הצעת החוק דווקא תקשה עליהם לבטל התקשרויות עם ספקים ולהחליפן בהתקשרויות טובות יותר. היו"ר כבל אמר על כך כי אם היה צריך לפחד מכל מה שנאמר באולם הוועדה בסוף לא היה עושה כלום, הוא אף ציין כי ההצעה לא חלה במקרים בהם העוסקים ישפרו את ההצעה לטובת הצרכן.

מנהל תחום פיננסים ושוק ההון באיגוד לשכות המסחר, עו"ד רונן סולומון, אמר כי צריך לחשוב גם מה עושים במקרים בהם עסק נקלע לקשיים ולא מסוגל לספק הטבה בתקופה מסוימת. היו"ר כבל דחה את הבקשה ואמר: "אם אני אבוא לבנק ואגיד לו שיעשה לי טובה כי אני בקשיים זה יעבוד? אז במקרה של פישמן אין בעיה אבל אצל כל האחרים זה לא יעבוד".

מנכ"ל מועדון הנוסע המתמיד של אל על, ליאור טנר, טען כי מחירי הטיסות מתעדכנים תכופות ולכן נדרש עדכון תכוף גם בתנאי המועדון. לדבריו, מסירת הודעה 9 חודשים מראש על השינוי ומתן אפשרות לממש הטבות בתנאים הישנים ל-12 חודשים נוספים זו גזירה שאי אפשר לעמוד בה בשל הדינמיות של שוק התעופה. הוא ביקש לקצר את תקופת ההודעה ל-3 עד 4 חודשים מראש אולם בקשתו נדחתה.

רוצים משחק הוגן בין הלקוח לעוסק

היו"ר כבל שב והזכיר בדיונים את פרשת ביטול הכוכבים של ישראכרט, וקרא לעוסקים להיכנס לנעליו של הצרכן. "אנחנו בעד מועדוני לקוחות ורוצים את התוצאה הטובה ביותר לצרכן מבלי לפגוע בגופים השונים, אלא שהיום כל אחד מסדר את המגרש כמו שהוא רוצה וקובע את הכללים באותיות בגודל נמלה, ואז פתאום מודיע על מועד שבו הוא מבטל את התוכנית ואם אני לא אממש את הזכויות שלי הם ימחקו – וזה לא יכול להימשך", אמר. הוא הוסיף כי הצעת החוק הזו עושה צעד גדול מאוד בהסדרה של תחום שלם שעד כה לא זכה להתייחסות וטיפול. "אנחנו בעד מועדוני הלקוחות, רק רוצים שיהיה משחק הוגן בין הלקוח לבין העוסק, זה הכל", סיכם.

חדש: מעל 1,000 חברים כבר הצטרפו! קהילת הפייסבוק הרשמית "זכויות וחובות" - בה ניתן לשאול שאלות ולקבל מידע. הצטרפו עכשיו בחינם

עזרנו לך לממש את הזכאות? חסכנו כסף או זמן יקר? תתמכו בנו כל סכום כדי שנמשיך להתקיים. תרומה לפרוטוקול


האם העמוד עזר לך? האם יש לך מידע נוסף או הצעות לשיפור?

הוספת משוב

אם אהבת את הכתבה והיא עזרה לך, אפשר לעזור לנו...
נשמח לקבל ממך ביקורת בעמוד ה-Google שלנו כאן: g.page/protocolil