מבצעים הם בדרך כלל מאורע מבורך בקרב כלל האוכלוסייה.
כיוון שאנחנו כל כך רוצים מחירים נמוכים והרשתות כה מעוניינות להציג ארשת של מבצעים רחבים, הן נוקטות בכל אמצעי חוקי לעקוף את האמת ובטקטיקות שיווקיות מטעות – החל ממחיר מבצע הנגזר ממחיר שמעולם המוצר לא נמכר בו, דרך מוצרים שבמשך כל השנה נמכרים במבצע וכלה ב"ניפוח המחיר" – העלאת המחיר של המוצר או השירות ליום או יומיים, רק לשם הורדתו, במטרה להציג הנחה גבוהה יותר- וליצירתיות אין גבול.
קידום מכירות באמצעות עריכת מבצע, הוא בעל השפעה גדולה על התנהגות הצרכנים, ומוביל לעלייה בכמויות הנרכשות של המוצר. על פי רוב, העלייה במכירות נובעת מכך שהשימוש במילה "מבצע", ללא הורדת מחירים אמיתית נלווית, מספיק כדי ליצור העדפה לרכוש את אותו מוצר.
ועדת השרים לחקיקה, אישרה בישיבתה הבוקר את הצעתו של שר הכלכלה בשיתוף עם הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן. בהתאם להצעה, הכוללת רפורמה מקיפה בתחום המבצעים, יוגדר כי:
- משך הזמן של המחיר הרגיל צריך להיות משמעותי.
- משך הזמן של מבצע לא יעלה על משך הזמן שבו נמכר המוצר במחיר הרגיל.
הצעת החוק גובשה לאחר הידברות רחבה עם בעלי העניין וחלק מן ההערות נלקחו בחשבון. כך, למשל, קוצר משך הזמן של המחיר הרגיל מ-45 ל-30 ימים.
הסדרה דומה נמצאה בחקיקה של כתריסר מדינות בארצות הברית.
שר הכלכלה אלי כהן: ״מטרת המהלך היא שבזמן מבצע תהיה הוזלת מחירים אמיתית. זאת במטרה לקדם תחרות אמיתית במשק שתתבסס על מחירו של המוצר, איכותו והאטרקטיביות שלו, ולא על שיבוש דעתו של הצרכן. הרפורמה הינה צעד נוסף במאבק להורדת יוקר המחיה. חיזוק מערך ההגנה על הצרכן הישראלי וקביעת כללים שיקדמו צרכנות הוגנת הם הכרחיים. צרכן צריך לקבל את מלוא המידע הנדרש לו על מנת לכלכל בתבונה את החלטותיו ולבצע רכישה מושכלת".
מיכאל אטלן, הממונה על הרשות: "הכלכלה ההתנהגותית מלמדת שהשימוש במילה "מבצע" גורם לצרכנים להעריך באופן חיובי יותר את אותו מוצר בשל מחירו הנמוך ומפחית את המוטיבציה להתאמץ ולהשוות מחירים. שוק המבצעים בישראל לעתים קרובות מנצל זאת לרעה, על ידי פרקטיקות אשר משבשות את דעתו של הצרכן ומשקפות אטרקטיביות של מחיר במקום שהיא לא קיימת. יש ברפורמה כדי להבטיח כי בעת הצגת מבצע לצרכן, יהיה זה מבצע אמיתי. "