משרד התחבורה מפרסם לעיון והערות הציבור את רשימת הקווים החדשים המוצעת במסגרת הרפורמה בענף מוניות השירות.
צעד משמעותי בדרך ליישום הרפורמה בענף מוניות השירות. משרד התחבורה פרסם אתמול (יום רביעי) לעיון והערות הציבור את רשימת הקווים החדשים של מוניות השירות, המוצעת במסגרת הרפורמה בענף המוניות שמוביל שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ.
רשימת הקווים החדשים והמסלולים המוצעים מפורסמת באתר האינטרנט של משרד התחבורה, כחלק מהליך שיתוף הציבור שמוביל המשרד. זאת, במטרה להתאים באופן אופטימלי את רשת הקווים החדשה לצרכי הציבור. הפרסום פונה לציבור הנוסעים המשתמש כיום בתחבורה הציבורית, וכאלה המעוניינים להשתמש בה בעתיד כאלטרנטיבה לרכב הפרטי, ומבקש מהם להעיר את הערותיהם, על בסיס הידע, הצרכים וניסיונם האישי.
על פי התכנית, הרפורמה בענף המוניות תחול על 117 קווי מוניות חדשים וקווים קיימים משודרגים. הקווים מתפרסים על פני 23 אשכולות בכל רחבי הארץ, מתוכם ארבעה אשכולות חדשים, בהם אשכול אילת, בקעת אונו, חולון – בת ים ואזור יהודה ושומרון. עם הפעלת כל הקווים המתוכננים, יגדל מספר מוניות השירות בישראל לכ-2,500 מוניות. גידול זה מהווה עלייה של יותר מ-300 אחוזים לעומת מספר מוניות השירות הפועלות כיום.
כיום פועלות מוניות השירות בעיקר במסלולים זהים או דומים לקווי אוטובוסים עתירי נוסעים. הנוסעים בוחרים במוניות השירות בזכות זמן הנסיעה הקצר יותר לעומת אוטובוס העוצר בתחנות רבות יותר, נוחות הנסיעה וגמישות העצירה לאורך המסלול.
מוקדים עתירי פעילות
הרשימה החדשה כוללת קווים שבתכנון מסלולם ניתן דגש לשירות למוקדים עתירי פעילות: מרכזי תעסוקה ופנאי, מוסדות לימוד, מוסדות אקדמיים, בתי חולים, תחנות רכבת, תחנות מרכזיות ועוד. שר התחבורה הוסיף כי הרחבת שירות המוניות לאזורים נוספים ולקהלים חדשים תאפשר מעבר נוסעים נוספים מרכב פרטי למוניות שירות.
השר כץ ציין כי הרפורמה בענף מוניות השירות, שתושלם כפי שהובטח, עד לסוף שנה זאת, תשפר באופן דרמטי את שירותי התחבורה הציבורית בישראל ותאפשר שילוב אופטימלי של המוניות במערך התחבורה הציבורית. לדבריו, עם יישום הרפורמה, ניתן יהיה לנסוע לראשונה באמצעות כרטיס רב קו בכל מוניות השירות בארץ וליהנות מכל הסדרי הנסיעה המוזלים וההטבות הקיימות בכרטיסים אלה.
הרפורמה במוניות כוללת שינויים מערכתיים שיסייעו בשילוב ענף המוניות כתחבורה ציבורית משלימה לאמצעים אחרים. בין היתר, מדובר בשימוש בטכנולוגיית GPS, שתאפשר מתן מידע בזמן אמת לנוסע והשתלבות במערכות מידע לציבור (שלטי מידע, אפליקציות, אתרי מידע וכו').
הרפורמה מתייחסת ל-63 קווים חדשים במחוז מרכז, שיפעלו על פי המוצע בתל אביב-יפו, רחובות, יבנה, מזכרת בתיה, גן יבנה, ראשון לציון, באר יעקב, פתח תקווה, ראש העין, חולון – בת ים, יהוד-מונסון, אור יהודה, קרית אונו, גבעת שמואל ובני ברק (אשכול בקעת אונו), רמלה – לוד, מודיעין, נתניה, אבן יהודה, כפר יונה, הרצליה, כפר סבא, רעננה והוד השרון (אשכול השרון) וכן נסיעות מערים מרכזיות לנמל התעופה בן גוריון (נתב"ג).
בנוסף, מתייחסת הרפורמה המוצעת ל-23 קווים חדשים במחוז צפון, שיפעלו באשכול חיפה והקריות, אשכול עכו-נהריה, אשכול חדרה ועפולה, אשכול טבריה ואשכול נצרת, נצרת עלית והסביבה. כמו כן, יופעלו 14 קווים חדשים במחוז דרום, באשכול באר שבע וצפון הנגב, הכולל את רהט, דימונה, שדרות, אופקים, נתיבות וקרית גת, אשכול אשדוד- אשקלון ובעיר אילת.
הרפורמה המוצעת כוללת גם 12 קווים חדשים במחוז ירושלים ו-3 קווים באזור יהודה ושומרון (איו"ש). מדובר ב-9 קווים עירוניים ואזוריים בירושלים, בית שמש והסביבה, שלושה קווים בינעירוניים המחברים בין ירושלים לתל אביב ושלושה קווים נוספים בתוך איו"ש, שישרתו אריאל, ישובי גוש עציון וישובי מערב השומרון.