חדש: מעל 1,000 חברים כבר הצטרפו! קהילת הפייסבוק הרשמית "זכויות וחובות" - בה ניתן לשאול שאלות ולקבל מידע. הצטרפו עכשיו בחינם

אושר סופית: איסור על מסחר באופציות בינאריות בישראל, גם ללקוחות בחו"ל

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק ניירות ערך (תיקון מס' 66), התשע"ז-2017. 51 ח"כים תמכו בהצעה ללא מתנגדים.

הצעת החוק שיזמה הרשות לניירות ערך, קובעת כאמור איסור מפורש על מסחר באופציות בינאריות בזירת סוחר, וזאת בין אם הזירה פונה ללקוחות בישראל ובין אם היא פונה ללקוחות מחוץ לישראל. כמו כן, מעניקה הצעת החוק סמכויות אכיפה לרשות ניירות ערך בנוגע לפעילותן של זירות הסוחר המנוהלות בישראל אך פונות ללקוחות בחו"ל וקובעת כי הצעת מכשיר פיננסי מסוג אופציה בינארית או סוג אחר שיקבע שר האוצר, מהווה עבירת מקור לפי חוק איסור הלבנת הון.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מכיוון שחוק ניירות ערך מגן רק על משקיעים בישראל, האיסור האמור חל רק על פנייה או הצעה ללקוחות בישראל. מצב דברים זה מאפשר לזירות סוחר הממוקמות בישראל להציע ללקוחות מחוץ לישראל לסחור באמצעותן במכשירים פיננסיים שונים, ובפרט באופציות בינאריות, בלא הסדרה או פיקוח שלרשות ניירות ערך, אם הן אינן מאפשרות גישה ללקוחות בישראל.

כתוצאה מכך, החלו להגיע לרשות, למשטרה ולרשויות נוספות בישראל, תלונות רבות וקשות מצד רשויות מחוץ לישראל ואזרחים של מדינות זרות, בנוגע לפעילותן של חברות מישראל כלפי לקוחות במדינות שונות, בעיקר מפעילות באופציות בינאריות. התברר כי בחלק מהמקרים המסחר המוצע בזירות הסוחר מהווה אף כסות ל פעילות עבריינית, כגון פעילות המהווה מרמה והונאה. תופעה זו של פעילות חברות ישראליות במדינות שונות הגיעה כיום לממדים היוצרים הדים שליליים נרחבים בעולם, תוך גרימת נזק תדמיתי משמעותי לישראל בכלל, ולשוק ההון בישראל בפרט, ועלולה ללבות אנטישמיות.

במטרה לסייע לרשויות ניירות ערך זרות הנתקלות בפעילות של זירות סוחר ישראליות הפועלות שלא כדין ובמענה לבקשותיהן, פועלת הרשות ומסייעת באופן סדיר בחיקורי דין ובהעברות מידע, ע לפי הסמכויות הנתונות לה בדין."

יו"ר ועדת הרפורמות שהכינה את החוק, ח"כ רחל עזריה אמרה: "מדינת ישראל הפכה לאחת המעצמות בתחום האופציות הבינאריות. שמענו במהלך דיוני הוועדה אנשים מכל העולם שדיברו על העוול שנעשה להם על ידי חברות שפועלות מכאן ויש לזה השלכות רחבות על תדמית המדינה. המשטרה והרשות לניירות ערך הבהירו בדיונים בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים את חשיבות החוק למדינה בכלל ולשוק ההון הישראלי בפרט.

מדברים הרבה פה על תנועת ה-BDS ועל איך ישראל נתפסת בעולם – לחוק הזה יש חשיבות אדירה לאיך אנחנו נתפסים בעולם הפיננסי. שמענו בוועדה, כשנציגים של המדינה מגיעים לכנס בחו"ל, ישר מרימים גבה ואומרים: ישראל? אתם מספר אחת בהפצה של אופציות בינאריות. לכן היה לנו חשוב להעביר את החוק ולהביא לסיום התופעה כי יש חשיבות לאיך אנחנו, מדינת ישראל, נראים בעולם."

עוד בנושא:

חדש: מעל 1,000 חברים כבר הצטרפו! קהילת הפייסבוק הרשמית "זכויות וחובות" - בה ניתן לשאול שאלות ולקבל מידע. הצטרפו עכשיו בחינם

עזרנו לך לממש את הזכאות? חסכנו כסף או זמן יקר? תתמכו בנו כל סכום כדי שנמשיך להתקיים. תרומה לפרוטוקול


האם העמוד עזר לך? האם יש לך מידע נוסף או הצעות לשיפור?

הוספת משוב

אם אהבת את הכתבה והיא עזרה לך, אפשר לעזור לנו...
נשמח לקבל ממך ביקורת בעמוד ה-Google שלנו כאן: g.page/protocolil