חדש: מעל 1,000 חברים כבר הצטרפו! קהילת הפייסבוק הרשמית "זכויות וחובות" - בה ניתן לשאול שאלות ולקבל מידע. הצטרפו עכשיו בחינם

ביטוח צד ג' לרכב – מדריך איך לבחור ביטוח רכב צד ג ומה שחשוב לדעת

קניתם רכב? מעולה! עשיתם ביטוח חובה לרכב? נפלא. כעת הגיע השלב שאתם צריכים לשקול אם להוסיף ביטוח צד ג' לרכב, ביטוח מקיף או לא להוסיף ביטוח נוסף בכלל.

ביטוח צד ג' לרכב הוא ביטוח שאינו חובה, אתם רשאים להוסיף אותו אל ביטוח חובה עבור הרכב שלכם ותפקידו הוא שונה. ביטוח צד ג' לרכב נועד להגן עליכם בפני נזקים שנגרמו לרכוש של צד ג' (שלישי) כמו רכוש או רכב אחר שנפגע כתוצאה משימוש ברכב שלכם.

הכתבה הזאת תסביר לכם מהו ביטוח צד ג' ואיך יש לבצע השוואת מחירים מקיפה, זאת בהתחשב שביטוח צד ג' כולל תוספות שונות שמציעות כיסוי ביטוחי נוסף לקיים. דרך אגב, אם יש לכם מספר ביטוחים או שאולי שכחתם לבטל ביטוח, אתם יכולים לבדוק במערכת הר הביטוח כדי לאתר פוליסות עם כפל ביטוחי, כלומר כיסוי דומה בשתי פוליסות שונות.

מהו ביטוח צד ג' לרכב?

על מנת לענות על השאלה מה זה ביטוח צד ג', יש להבין כי מדובר בביטוח שהוא אינו חובה, אך הוא מומלץ מאוד שנועד להגן עליכם מפני נזקים שקרו לרכוש של צד ג'. ביטוח זה יכול לספק לכם בטחון כלכלי. כאשר צד ג' הוא כל צד שהוא לא המבטח (חברת הביטוח) או המבוטח.

במקרה של תאונה, נוצר נזק לצד ג', זה יכול להיות רכב אחר שפגעתם בו, עמוד חשמל, מחסום חניה של בניין כלשהו ועוד רכוש של צד ג' אחר. במצב כזה, כאשר יש לכם ביטוח צד ג' לרכב שלכם, אתם יכולים להפעיל אותו – במצב כזה, חברת הביטוח שלכם תדאג לשלם עבור הנזק שנגרם במלואו ובכפוף לגבול האחריות של חברת הביטוח המשתנה בין חברה לחברה.

הפעלת ביטוח צד ג' בעת תאונה (ארוע ביטוחי) כרוך בהשתתפות עצמית שלכם בדרך כלל שזהו הסכום שאתם צריכים לשלם במקרה ואתם אשמים בתאונה. שימו לב, אם אינכם אשמים בתאונה, אתם לא צריכים להפעיל ביטוח.

שימו לב: ביטוח צד ג' לרכב לא מכסה נזק שנגרם לרכב שלכם. במקרים אלו, כדאי להוסיף כיסוי ביטוחי (מפורט בהמשך הכתבה) או לרכוש ביטוח מקיף לרכב.

לא עשיתי ביטוח צד ג' לרכב, מה יקרה?

כפי שאמרנו לפני, ביטוח צד ג' הוא ביטוח לא חובה. אתם לא חייבים לבטח את עצמכם בביטוח זה, אך הוא מומלץ מאוד במקרים בהם אתם אשמים בתאונה.

במקרים אלו, שאתם אשמים בתאונה שנגרמה, ובמידה ולא יהיה לכם ביטוח צד ג'. אתם תצטרכו לפצות על כל הנזק שנגרם לרכוש של צד ג'. לדוגמה אם פגעתם ברכב ועלות התיקון היא 5,000 ₪, תצטרכו לשלם את הסכום הזה לרכב שפגעתם בו.

שימו לב, הביטוח לא כולל תביעות נזקי גוף שנגרמו לצד כלשהו, במקרה זה יש לתבוע את הביטוח החובה של הצד שפגע.

מה ההבדל בין ביטוח חובה, ביטוח צד ג' לרכב וביטוח מקיף?

כדי לעשות סדר ולמנוע בלבול מיותר, אנחנו נסביר לכם כאן. ביטוח רכב מורכב מאחד הביטוחים הבאים או יותר: ביטוח חובה, ביטוח צד ג' וביטוח מקיף. ובתנאי שאתם חייבים לבצע ביטוח חובה לרכב. ביטוח צד ג' או ביטוח מקיף אינו חובה, אבל מומלץ מאוד.

במילים אחרות, ביטוח רכב הוא אחד מהבאים:

  1. ביטוח חובה בלבד.
  2. ביטוח חובה + ביטוח צד ג'.
  3. ביטוח חובה + ביטוח מקיף.

ביטוח רכב חובה

זהו ביטוח חובה. כפי שהבנו ביטוח חובה מכסה עבור נזקי גוף של הנהג, הנוסעים עמו או הולכי הרגל. נציין שוב, רק נזקי גוף.

ביטוח רכב צד ג'

זהו ביטוח רשות. ביטוח צד ג' מכסה עבור נזקים אשר קרו לרכוש של צד ג'. כלומר בעת תאונה, הביטוח מכסה נזקים עבור רכב אחר שפגעתם בו או רכוש כלשהו אחר שפגעתם בו.

ביטוח רכב מקיף

גם זהו ביטוח רשות. ביטוח מקיף כולל בתוכו גם את ביטוח צד ג', כלומר כיסוי ביטוחי עבור נזקים שגרמתם לרכוש של צד ג' וגם עבור נזק שנגרם לרכוש שלכם, לדוגמה הרכב שלכם.

שימו לב: לא חובה לבטח אתכם ואת הרכב שלכם בחברת ביטוח אחת. אפשר לרכוש ביטוח חובה בחברת ביטוח אחת וביטוח צד ג' / מקיף בחברת ביטוח אחרת. אבל השוו מחירים ובדקו את הפוליסה, לפעמים משתלם לעשות הכל בחברה אחת.

איך נקבע מחיר ביטוח צד ג' לרכב?

הפרמיה (המחיר שתשלמו) מורכבת ממספר סעיפים. כאשר מטרתם הם, ככל שהנהג מבוגר יותר וזהיר יותר, המחיר שהוא ישלם נמוך יותר. מחיר הפוליסה מורכב מ:

  1. סוג הרכב: האם מדובר על רכב פרטי או רכב מסחרי.
  2. גיל הנהג: נהגים צעירים נחשבים בדרך כלל לנהגים מסוכנים יותר ולכן המחיר עבורם גבוה יותר.
  3. היסטוריית תאונות: כלל היסטוריית התאונות של הנהגים ברכב. ככל שהנהגים זהירים יותר, הם ישלמו פחות פרמיה (אתם יכולים לקרוא לזה הנחה). בדרך כלל חברת הביטוח תבקש מכם טופס היעד תביעות ב-3 השנים האחרונות.
  4. מספר הנהגים: ככל שיש יותר נהגים ברכב, הרי שהפוליסה צריכה לכסות עליהם גם, במקרים אלו המחיר יגדל.
  5. שנות וותק: ככל שאתם נוהגים יותר זמן ואתם זהירים יותר, כך תוכלו לקבל מחיר נמוך יותר.
  6. מנגנוני בטיחות: האם ברכב מותקנות מערכות בטיחות כמו: ABS/ESP/LDW/FCW וכד'. ככל שיש יותר מערכות בטיחות, המחיר יהיה זול יותר.

האם כדאי ביטוח צד ג' לרכב או ביטוח מקיף לרכב?

בגדול, כל עוד חברת הביטוח או חברת האשראי מאפשרת לכם לבחור את הביטוח ולא מונעת מכם, אתם יכולים לבחור את הביטוח המתאים ביותר עבורכם. אבל לא תמיד זה נכון ולפעמים יש דברים שכדאי לדעת אם אתם שוקלים בין 2 הביטוחים הללו:

  1. מחיר – ביטוח צד ג' לרכב זול הרבה יותר מביטוח מקיף.
  2. שנת רכב – ביטוח צד ג' לרכב מתאים לרכבים ישנם (מעל 10 שנים) שאין הגיון לבטח אותם בביטוח מקיף.
  3. חברת הביטוח – ביטוח צד ג' לרכב מתאים למי שחברת הביטוח לא מאפשרת לבטח את הרכב בביטוח מקיף.
  4. סוג רכב – ביטוח צד ג' לרכב מתאים לרכבים מיוחדים או אספנות שהמחיר של חברת הביטוח יקר במיוחד.
  5. כיסוי ביטוחי – ביטוח צד ג' לרכב מכסה רק נזק שנגרם לצד ג' והוא אינו מכנה נזק שנגרם לרכב שלכם.
  6. הכללה – ביטוח צד ג' לרכב כבר כלול אם אתם רוכשים ביטוח מקיף.

האם אפשר להרחיב את ביטוח צד ג'?

כן, ביטוח צד ג' ניתן להרחיב ולהוסיף כיסוי ביטוחי נוסף תמורת פרמיה (תשלום נוסף) והכל בכפוף לפוליסת הביטוח ולחברת הביטוח שלכם.

ניתן להוסיף כיסויים ותוספות שונות לביטוח צד ג', לדוגמה:

שירותי דרך וגרירה

זהו שירות שמקנה מענה בעת תקלות שיכולות לקרות ברכב בנסיעה, לדוגמה בעיית הנעה של הרכב, חילוץ הרכב שלכם, גרירת הרכב למוסך או למקום אחר בהם המבוטח בחר. כלומר גם בעת תאונה, גם אם אתם אשמים, אתם יכולים לבקש גרירת הרכב למוסך.

ביטוח שמשות

שמשה היא לא דבר זול, בעת תאונה, סביר להניח שהשמשה שלכם תיפגע ותצטרכו להחליף אותה. הוספת כיסוי ביטוחי של שמשות יפתור את הבעיה ויספק הגנה בעת הצורך שהחלפת שמשות ברכב.

פנסים ומראות צד

אמנם מדובר על נזק קטן לעומת נזקים אחרים ברכב, אך כדאי לשקול הוספת כיסוי נגד הרס או שבר של פנסים או מראות צד.

כיסוי זמני לנהג צעיר

חברות ביטוח מסויימות מציעות גם כיסוי להוספת נהג צעיר או נהג חדש תחת הפוליסה שלכם וזאת לתקופה של מספר ימים.

סיוע משפטי / הגנה משפטית

חברות ביטוח מסויימות מציעות לכם גם ביטוח משפטי. כאשר מוגשים נגדכם הליכים משפטיים עקב תאונת דרכים בעת שימוש ברכב, חברת הביטוח יכולה לספק עורך דין מטעמה כדי להגן עליכם ותכסה את כל ההוצאות של עו"ד, שכר טרחה והגנה וזאת עד לסכום הביטוח הרשום בפוליסה.

כל נהג

הפוליסה של ביטוח הרכב מכסה בדרך כלל את הנהג, אם אתם רוצים להוסיף אפשרות שהפוליסה תכסה כל נהג שנוהג ברכב שלכם, אתם יכולים להוסיף את הסיכוי הזה.

רכב חלופי

ישנן חברות ביטוח שמציעות גם רכב חלופי ברגע שהרכב שלכם הושבת במקרה תאונה, גניבת רכב או אובדן מוחלט ואתם צריכים רכב לצרכי עבודה או משפחה.

ביטול השתתפות עצמית

כפי שהבנתם, ברגע שאתם אשמים בתאונה ואתם רוצים להפעיל את הביטוח שלכם, אתם צריכים לשלם השתתפות עצמית כלשהי. הסעיף ביטול השתתפות עצמית הוא סעיף שנועד לספק לכם עוד בטחון כלכלי שלא תצטרכו לשלם את ההשתתפות העצמית הזו.

הגדלת גבול אחריות

חברות ביטוח מסויימות מציעות כיסוי שמגדיל את גבול האחריות של חברת הביטוח לנזקים שנגרמו לצד ג'.

מתי לא יחול ביטוח צד ג' לרכב?

ישנם מקרים בהם ביטוח צד ג' לרכב לא יחול והם:

  1. אלכוהול/סמים – כאשר הנהג נסע תחת השפעת סמים או אלכוהול (שיכרות).
  2. שימוש – כאשר השימוש ברכב היה לא לפי מה שמוגרם בפוליסה.
  3. נהג – כאשר הפוליסה לא כיסתה את הנהג שנהג ברכב.

איך לבחור ביטוח צד ג' לרכב?

כאשר אתם בוחרים ביטוח צד ג' לרכב, אתם צריכים לשאול את חברת הביטוח או סוכן הביטוח מספר דברים חשובים:

גובה כיסוי צד שלישי

בעצם מהו גבול האחריות של חברת הביטוח לנזקים לצד שלישי כגון נזק לרכבים או נזק לרכוש אחר. ככל שגובה הכיסוי גבוה יותר, כך אתם חשופים פחות לתביעות ופחות תשלמו כסף במקרה שצריך להוסיף.

גובה השתתפות עצמית לצד שלישי

בדקו מהו גובה ההשתתפות העצמית שלכם במקרה של אירוע ביטוחי בעת שימוש ברכב שלכם. כלומר מהו התשלום שתלמו במקרה ואתם אשמים בתאונה, ככל שהסכום נמוך יותר, כך תשלמו פחות כסף במקרים אלו.

תוספות והרחבות

שאלו את חברת הביטוח על המחירים של תוספות שונות כמו: ביטוח שמשות, שירותי דרך וגרירה, אחריות רדיו דיסק וכדומה.

מדד הביטוח בביטוח רכב רכוש

רשות שוק ההון מפרסמת מידי שנה את מדד השירות שלה בביטוח, והם מחולקים לפי התחומים של הביטוח. מדד השירות בביטוח משקף את רמת השירות של חברות הביטוח, בכל אחד ממוצרי הביטוח הנפוצים בישראל. לכל מוצר ביטוח מחושב מדד שירות המבוסס על 3 מרכיבים:

  1. תשלום תביעות – אחוז התביעות שאושרו ושולמו, ומהירות הטיפול בהן.
  2. טיפול בפניות – מידת שביעות הרצון ומידת ההמלצה של לקוחות מהטיפול בפנייתם.
  3. תלונות הציבור – שקלול תלונות הציבור שהוגשו והתבררו ברשות שוק ההון.

חברת ביטוח עם מדד גבוה יותר אומרת שהיא טובה יותר בתשלום תביעות, מטפלת טוב יותר בפניות ומטפלת טוב יותר בתלונות הציבור.

פריסת תשלומים

שאלו את חברת הביטוח לגבי פריסת תשלומים על פני תקופת הביטוח ועלות האשראי. יש חברות שמוכנות לבטח אתכם בלי שסכום הביטוח תופס לכם מסגרת אשראי.

מי רשאי לנהוג

שאלו את חברת הביטוח מי רשאי לנהוג ברכב מבני המשפחה ומאיזה גיל או וותק הם רשאים. כמו כן, כמה יעלה רכישת הרחבה לכל נהג במידה וברכב נוהגים עוד אנשים.

מחיר

המחיר כמובן מהווה חלק חשוב, בדקו מה מחיר עבור הביטוח שרכשתם. בצעו השוואת מחירים בין מספר חברות בתנאי שכל הפרמטרים האחרים זהים.

איפה רוכשים ביטוח צד ג' לרכב?

ביטוח צד ג' יש לרכוש באמצעות אחת חברות הביטוח למטה המציעות פוליסות המתאימות לכם ולסוג הרכב שלכם. חברת הביטוח אינה מחויבת לבטח אתכם בביטוח צד ג' ולכן יש לפנות לחברה אחרת. ניתן לרכוש ביטוח רכב צד ג' באתר החברות הבאות:

  • אי.איי.ג'י.
  • איילון
  • ביטוח חקלאי
  • ביטוח ישיר (איי.די.אי)
  • הכשרה
  • הפניקס הדר
  • הראל
  • כלל
  • מגדל
  • מנורה
  • ש. שלמה
  • שומרה
  • שירביט

עוד בנושא:

  • הר הביטוח – המדריך המלא איתור פוליסות וכתבי שירות בענף הביטוח

חדש: מעל 1,000 חברים כבר הצטרפו! קהילת הפייסבוק הרשמית "זכויות וחובות" - בה ניתן לשאול שאלות ולקבל מידע. הצטרפו עכשיו בחינם

עזרנו לך לממש את הזכאות? חסכנו כסף או זמן יקר? תתמכו בנו כל סכום כדי שנמשיך להתקיים. תרומה לפרוטוקול


האם העמוד עזר לך? האם יש לך מידע נוסף או הצעות לשיפור?

הוספת משוב

אם אהבת את הכתבה והיא עזרה לך, אפשר לעזור לנו...
נשמח לקבל ממך ביקורת בעמוד ה-Google שלנו כאן: g.page/protocolil