עובדים מסויימים יצאו לחופשה ללא תשלום (חל"ת) בעקבות משבר או אירוע מסויים ואז חזרו לעבודה, ולכן עליהם לערוך תיאום מס הכנסה. התיאום נעשה בהתאם להנחיות של רשות המסים.
מטרת הכתבה להסביר את הזכאות של העובדים.
מה זה תיאום מס הכנסה לאחר חזרה לעבודה?
תיאום מס הכנסה משמעו כי העובד מתאם את כל ההכנסות שלו ביחד מכל המעסיקים ומכל מקורות ההכנסה לכדי סכום אחד, על מנת שרשות המסים תוכל להתייחס אליו בתור הכנסה אחת ולחשב את המס כמקשה אחת. ללא תיאום מס, אותו עובד עשוי להיות חייב בתשלום מס בסכום מירבי של 47% מההכנסה הנוספת ויש לכך חשיבות גדולה.
בעקבות משבר נגיף הקורונה בישראל, עובדים רבים יצאו לחופשה ללא תשלום (חל"ת), רוב מאותם העובדים שיצאו לחל"ת היו גם זכאים לקבל דמי אבטלה מהמוסד לביטוח לאומי. מכיוון שדמי אבטלה הם הכנסת עבודה לעניין מס הכנסה, חשוב להסדיר ולערוך תיאום מס.
עם החזרה לעבודה, אותם עובדים צריכים לוודא שנעשה תיאום מס, כדי שלא ישלמו מס בשיעור המירבי. בהתאם להנחיית מס הכנסה, המעסיקים הם אלו שצריכים להתחשב בהכנסת העובדים בדמי אבטלה ולערוך תיאום באופן עצמאי – ללא הגעת עובד למס הכנסה או ביצוע תיאום לבד.
כתבה זו מתאימה גם לגבי מי שלא קיבל דמי אבטלה וחזר למקום העבודה שלו.
אוכלוסיית יעד – מי זכאי לתיאום מס לאחר חזרה לעבודה?
כל עובד שכיר שחזר למקום העבודה שלו, לאחר ששהה בחופשה ללא תשלום, זכאי לערוך תיאום מס (ואף חייב, לטובתו).
מימוש הזכאות – איך לערוך תיאום מס לאחר חל"ת?
עובד שכיר שחזר לעבודה לאחר ששהה בחופשה ללא תשלום (חל"ת) צריך לערוך תיאום מס הכנסה בהתאם לאחד המקרים הבאים:
1. העובד קיבל דמי אבטלה או הכנסה ממקור אחר
אם העובד השכיר קיבל דמי אבטלה מהמוסד לביטוח לאומי וחזר לעבודה, אז הוא צריך להציג את האישורים על ההכנסות והסכומים ששולמו לו מהמוסד אל המעסיק. למעשה, עליו לפעול כך:
- להפיק את האישורים על תשלום דמי אבטלה הסופיים מהמוסד שכבר שולמו (אפשר לקבל אותם דרך האזור האישי באתר האינטרנט של המוסד).
- למסור את האישורים הללו אל המעסיק בעת החזרה לעבודה.
המעסיק נדרש לערוך תיאום מס באופן עצמאי לצורך חישוב מס מצטבר, ולהתייחס להכנסה מדמי אבטלה של העובד בתוכנת השכר בתור "הכנסה ממקור אחר" (הכנסה ברוטו והמס שנוכה על ידי המוסד לביטוח לאומי).
הוראה זו תקפה גם אם לעובד הייתה הכנסה ממקור אחר ולא בהכרח מהמוסד. במקרה זה, על העובד לספק למעסיק שחזר את אישורי ההכנסה האחרים מהמעסיק האחר.
2. העובד לא קיבל דמי אבטלה ולא הכנסה אחרת
אם העובד לא קיבל דמי אבטלה (למשל כי לא היה זכאי לכך) והוא לא קיבל הכנסה ממקור אחר (ממעסיק אחר) בתקופה שהוא היה בחל"ת. עליו לפעול כך:
- להצהיר בפני המעסיק (ללא צורך בטופס הצהרה) כי לא היו לו הכנסות ממקור אחר.
המעסיק במקרה זה צריך לחשב את ניכוי המס באופן שנתי מצטבר כולל תקופת החל"ת.
מידע נוסף
- עובד שזכאי היה לקבל דמי אבטלה ולא הציג למעסיק אישור על גובה דמי האבטלה שקיבל בתקופה שהיה בחל"ת, הרי שהוא לא ערך תיאום מס והמעסיק יחשב את ניכוי המס השנתי, בנטרול התקופה ששהה בחל"ת. כלומר אותו עובד לא יקבל את הזיכויים, הפטורים, הניכויים והמדרגות בתקופה זו.
- הנחיה זו רלוונטית גם למי שערך תיאום מס הכנסה לפני שיצא לחל"ת – אולם רק עבור מעסיק שתיאום המס מתייחס לחישוב הזיכויים, הניכויים ומדרגות המס מהכנסת העובד.
- המעסיק מתבקש שלא לבקש מהעובד לערוך תיאום מס באופן עצמאי.
חקיקה ופסיקה
- תקנות מס הכנסה (ניכוי ממשכורת ומשכר עבודה), תשנ"ג-1993
- הנחיות למעסיקים לניכוי מס משכר עבודה של עובדים שחזרו לעבודה לאחר שהוצאו לחל"ת בעקבות נגיף הקורונה, MA50D1-17-40-20, מיום 13.05.2020