שיווק ופרסום

גוגל אנליטיקס – מדריך שיסייע לכם להבין תנועות גולשים באתר שלכם

גוגל אנליטיקס הוא אחד הכלים החשובים שיותר שמאפשר לבצע ניתוח תנועות גולשים באתר שלכם ולקבל תובנות עסקיות חשובות. באמצעות הכלי, אפשר למדוד, לעקוב ולנטר משתמשים באתר האינטרנט.

מדריך זה יסייע לכם להבין מה זה גוגל אנליטיקס, איך להוסיף את הכלי לאתר שלכם, איך להגדיר אותו, איך משתמשים בו בצורה המתאימה לעסק שלכם, איך עובדים עם דוחות וכלים שונים ועוד מידע. חשוב לציין כי מדריך זה נכתב הן למתחילים והן למתקדמים כאחד – כך שאפשר לקבל את כל מה שבאמת חובה וחשוב לדעת.

מה זה גוגל אנליטיקס?

גוגל אנליטיקס (באנגלית: Google Analytics) היא מערכת לאיסוף נתונים סטטיסטיים, לניטור ולניתוח תנועות גולשים באתרי אינטרנט או באפליקציות. כאשר השירות מותקן באתר או באפליקציה, בעל האתר יכול לקבל מידע החל משלב מקור הכניסה לאתר ועד לשלב ביצוע פעולות באתר ויציאה ממנו.

גוגל אנליטיקס מסייע להבין מהיכן נכנסו הגולשים לאתר האינטרנט, החל מרשתות חברתיות, מנועי חיפוש, פתרונות פרסום (כמו פרסום בגוגל אדס) ועד למקורות כניסה מותאמים אישית. בנוסף, גוגל אנליטיקס מאפשר לעקוב אחר פעולות באתר האינטרנט כמו ביצוע רכישות באתרי מסחר אלקטרוני או השארת פרטים אישיים בטופס יצירת קשר.

כך למשל, הצלבת נתוני כניסה לאתר לבין מעקב אחר פעולות באתר, מסייע למדוד את היעילות של הפרסומות ומקורות תנועה אחרים ולהבין האם ההשקעה על הפרסום הייתה שווה כלכלית לעסק.

המערכת מאפשרת גם לחבר את השירות לשירותים נוספים של גוגל כמו מערכת הפרסום גוגל אדס, כלי למנהלי אתרים, גוגל אדסנס וכלים נוספים של מערכת גוגל מרקטינג.

למה כדאי להשתמש בשירות Google Analytics?

יש יתרונות רבים לשימוש בפלטפורמת ווב אנליטיקס של גוגל. בין היתרונות הם:

  • כלי חינמי לחלוטין לעסקים קטנים ובינוניים (עד לרמה מסויימת של התאמות).
  • הטמעה באתרים די פשוטה ולא מצריכה ידע תכנות.
  • התמצאות בממשק די קלה ומורכבת ממידע של מדדים, מימדים, טבלאות ותרשימים.
  • ניתן להטמיע באתרי מסחר אלקטרוני ולקבל מידע מפורט של כמות מכירות, עסקאות ועוד.
  • מגוון ענק של דו"חות מותאמים לפי צורך.
  • ניתן ליצור דו"חות בהתאמה אישית ללא הגבלה – בנוסף לדו"חות הרגילים.
  • יצוא דו"חות בפורמטים שונים כמו אקסל, CSV או PDF.
  • ניתן לעקוב אחר אירועים רבים באתר וליצור יעדים מותאמים אישית.
  • התממשקות קלה למערכות חיצוניות כמו מערכות פרסום, קידום ועוד.
  • מגוון של הגדרות מתקדמות.

עם זאת, יש גם חסרונות, שהן קשורות לאופן איסוף המידע:

  • המידע הוא מידע לא מזהה אישית את הגולשים ולא ניתן להצליב עם מידע אישי.
  • יש מגבלה של תנועה שמעבר אליה המידע יוצג לא נכון והמשתמש ייאלץ לרכוש גרסה בתשלום.
  • משתמש מוגדר כעוגייה (Cookie) ולכן אם משתמש נכנס ממכשיר אחר או מדפדפן אחר או שהוא מחק קוקיז בדפדפן – הוא ייחשב 2 משתמשים שונים.
  • משתמשים עשויים לחסום כלי זה בדפדפן ועליהם לא יהיה מידע.
  • יש עוד כמה חסרונות קלים.

איך לפתוח חשבון גוגל אנליטיקס?

ניתן לפתוח חשבון גוגל אנליטיקס בחינם על ידי כניסה אל האתר הרשמי בקישור הבא: google.com/analytics. לאחר הכניסה יש ללחוץ על הכפתור ההרשמה ואז בכניסה ליצירת חשבון יש למלא שם חשבון, שם האתר, כתובת אתר אינטרנט, לבחור קטגוריה ואזור הזמן לדיווח.

לאחר לחיצה על כפתור המשך ליצירת חשבון יופיעו תנאי החשבון ולאחר הסכמה ואישור – תועברו אל החשבון. שם יופיע קוד להטמעה באתר או באפליקציה.

הטמעת קוד – איך להוסיף גוגל אנליטיקס לאתר אינטרנט?

יש כמה דרכים כיצד להוסיף גוגל אנליטיקס לאתר האינטרנט והם:

1. הטעמת הקוד באופן ישיר

הקוד להוספה הוא זה שקיבלתם לאחר יצירת החשבון, הוא נקרא "תג אתר גלובלי (gtag.js)".

ניתן לגשת אל הקוד באמצעות לחיצה על גלגל השיניים (מנהל מערכת) שנמצא בחלק התחתון בצד ימין (או שמאל אם הממשק באנגלית) ואז תחת החלק "נכס" יש ללחוץ על הכפתור פרטי מעקב ואז על קוד מעקב. קוד זה יש להעתיק ולהדביק אותו ב-HEAD בדף האתר.

כך זה נראה:

תג gtag
תג gtag

2. הטמעה באמצעות גוגל תג מנג'ר

למי שמותקן אצלו שירות מנהל התגים של גוגל, יכול להטמיע באמצעותו. בעמוד שבו נמצא הקוד "תג גלובאלי gtag" יש מספר מזהה מעקב שכולל 2 אותיות לועזיות ואז מספר ספרות עם מקפים. ב-Google Tag Manager יוצרים תגית חדשה מסוג יוניברסל אנליטיקס, מטמיעים את המספר המזהה, בוחרים לירות בכל העמודים ומפרסמים את התג.

3. הטמעה דרך וורדפרס (WordPress)

למי שיש אתר או בלוג מבוסס מערכת ניהול תוכן וורדפרס, יכול להטמיע אותה בכמה דרכים – באמצעות תבנית, תוסף או באמצעות הטמעה ישירה ב-header.php בתוך ה-HEAD ולפני ה-BODY.

בדיקת תקינות

ניתן לבדוק תקינות הוספת הקוד לאתר האינטרנט שלכם על ידי לחיצה על "שלח תנועה לבדיקה" שנמצא בעמוד הטמעת הקוד באתר. הסטטוס שנמצא ליד מראה אם התקבלו נתונים או לא ואם הכל תקין – אז יופיע שקיים משתמש באתר.

דרך נוספת לבדיקה היא על ידי תוסף לדפדפן כרום שנקרא "גוגל תג אסיסטנט" שיראה אם הוטמע נכון הקוד. אם התג ירוק או כחול – סימן שהוטמע נכון.

מבנה חשבון גוגל אנליטיקס

מבנה החשבון שלכם בגוגל אנליטיקס מורכב מ-3 דרגות עיקריות ומאוגרן לפיהן. מידע זה ניתן לראות כאשר אתם נכנסים מנהל המערכת באתר ושם יש חלוקה לדרגות אלו:

  1. חשבון אנליטיקס – זוהי יחידה של ארגון / עסק או תת ארגון. הוא מאפשר לקבץ בתוכו כמה אתרים או אפליקציות יחד כך שיהיה קל יותר לנהל את כולם יחד. ניתן לנהל עד 100 חשבונות אנליטיקס לכל חשבון גוגל אחד.
  2. נכס – הוא אתר אינטרנט או אפליקציה לנייד השייך לכל ארגון או עסק. ניתן לנהל עד 50 נכסים לכל חשבון אנליטיקס אחד.
  3. תצוגה מפורטת – זוהי היחידה שמציגה בפועל את האתר או האפליקציה. ניתן ליצור 25 תצוגות מפורטות לכל נכס אחד.

המבנה ההיררכי הזה מסייע לנהל כמה חשבונות אנליטיקס במקביל ולארגן את נכסים שלהם בכל נכס. כמו כן, הוא מסייע להציג את כל החשבונות במקרה של שיתוף עם חברות פרסום ואנליטיקס.

ההמלצה היא לכל עסק או ארגון ליצור חשבון אנליטיקס אחד. אם לאותו עסק יש כמה אתרים או אפליקציות – אפשר ליצור לכל אחד מהם נכס תחת אותו החשבון. תצוגה מפורטת מסייעת להציג את הנתונים באופן שונה – לדוגמה ניתן ליצור תצוגה ללא מסננים כלל, תצוגה עם מסננים מסויימים כמו למשל לפי IP, ארצות או מסננים אחרים וכך הלאה.

התמצאות במערכת גוגל אנליטיקס

כדי להבין איך משתמשים בגוגל אנליטיקס, צריך לראות איך הוא נראה:

ממשק Analytics
ממשק Analytics

התמצאות בממשק:

  1. קישור לארגונים ולחשבונות של גוגל אנליטיקס, תג מנג'ר ואחרים.
  2. הודעות והתראות של החשבון.
  3. תפריט ניווט דוחות (פירוט בהמשך).
  4. סרגל הפעולות שמאפשר לבצע שיתוף, הורדת דו"חות ועוד.
  5. הוספת פלחים (פירוט בהמשך) והגדרות תאריכים.
  6. אלו הכרטיסיות של הדוחות.
  7. תרשים של הדוח.
  8. טבלת נתונים של הדוח.

תפריט ניווט דוחות (7 חלקים)

התפריט הצדדי בחשבון גוגל אנליטיקס (סעיף 5 לעיל) מורכב מכמה לשוניות שאותם נפרט כעת:

1. דף הבית

כאן ניתן לראות ולקבל מידע כללי בלבד של תרשימים או טבלאות. ניתן לראות כמות המשתמשים, ביקורים, משך הביקור, משתמשים בזמן אמת, איך אנשים נכנסים לאתר, ביקורים לפי זמן ומקום, דפים ועוד.

2. התאמה אישית

חלק זה נועד כדי ליצור דוחות, תרשימים ולוחות בקרה מותאמות אישית לכל עסק. בדרך כלל מדובר על מידע שלא מופיע כדוחות רגילים (כפי שיפורט בהמשך) הניתנים על ידי גוגל אנליטיקס כברירת מחדל. בחלק זה אפשר לבנות לוח בקרה (כמו "דף הבית" מקודם. אפשר לבנות אותם גם דרך דטא סטודיו), דוחות מותאמים אישית, דוחות שמורים (מדוחות רגילים), וכן התראות מותאמות אישית שמאפשרות לשלוח התראה במקרים שאתם קובעים.

3. זמן אמת

דוח זמן אמת מציג את המידע העדכני ביותר על המשתמשים שנמצאים באתר שלכם בזמן זה ועד 30 דקות אחרונית. המידע כולל מספר משתמשים, מיקום גאוגרפי, מכשיר שממנו גולשים, עמוד שנצפה, מקורות הגעה, אירועים וגם המרות.

4. קהל (Audience)

בלשונית זו ניתן למצוא את כל המידע על המשתמשים שלכם באתר. כמה יש אותם, כמה מהם חדשים, מספר ביקורים / פעולות לכל אחד, דפים לביקור, ערך במשך חיים (LTV – Lifetime Value), ניתוח קבוצות משתמשים, קהלים (נועד ליצירת קהלי יעד לפרסום ממומן) וגם סייר משתמשים שמאפשר לראות לפי כל משתמש אחד.

בנוסף לכך, החלק הזה מציג מידע של דמוגרפיה (גיל ומגדר), תחומי עניין (לפי קטגוריות ופלחי שוק), מיקום גאוגרפי ושפה, התנהגות (משתמשים חדשים לעומת חוזרים), טכנולוגיה, מכשיר נייד, במכשירים שונים (Cross Device) שמאפשר לראות משתמשים שגולשים מכמה מכשירים, מידוד (מאפשר להשוות בין השוק לאתר) ולבסוף דוח זרימת משתמשים שמאפשר לראות את האופן בו אנשים עוברים באתר אצלכם.

5. צירוף משתמשים (Acquisition)

כל החלק הזה מספק מידע מאיפה אנשים נכנסים לאתר האינטרנט שלכם. ניתן לראות את המידע הזה לפי ערוצי הגעה, מקורות הגעה, או הפניות. אם חיברתם את גוגל אדס (Google Ads) אפשר גם לקבל מידע אודות הקמפיינים שלכם (כולל מילות מפתח, עמודי נחיתה, מחירים ועוד). אם חיברתם כלי מנהלי אתרים (Search Console) אפשר לראות מילות מפתח, מכשירים, דפי נחיתה ועוד.

הדוח כולל גם מידע על רשתות חברתיות כמו מקורות הגעה, דפים, המרות ועוד. לבסוף, הדוח מציג גם קמפיינים אחרים ששם אפשר לראות מילות מפתח בתשלום מול אורגני.

6. התנהגות (Behavior)

זהו דוח שמציג את המידע ההתנהגותי של האתר שלכם,בין היתר המידע הבא: תוכן האתר עם כניסה ויציאה של דפים, מהירות אתר, דוח חיפוש מילות מפתח באתר, אירועים שבוצעו באתר עם סוג אירוע ודף (אירועים חובה להגדיר כדי לראות), בעל אתר שמציג מידע של הכנסות דרך גוגל אדסנס וניסויים עם גוגל אופטימייז.

7. המרות (Conversions)

המרות זהו אחד הדוחות החשובים ביותר והוא בעצם מסייע לכם להבין מה איך המשתמשים באתר תורמים לשורת הרווח או ההכנסה שלכם. הדוח מציג מידע על יעדים (שאותם צריך להגדיר), מסחר אלקטרוני (יש להגדיר), משפכים מרובי ערוצים וכן ייחוס של ההמרות (אטריביושן).

הגדרת גוגל אנליטיקס

המידע שגוגל אנליטיקס מציג עשוי להיות חלקי אם לא תבוצע הגדרה נכונה של החשבון של החשבון. כך למשל, לא יוצגו לכם מידע על אירועים, המרות, מסננים, חיפוש באתר, מסחר אלקטרוני וכן מידע של שירותים צד שלישיים.

על מנת להגדיר את החשבון או הנכס או התצוגה יש להיכנס אל גלגל השיניים שנמצא בחלק התחתון בצד ימים בעברית (או בצד שמאל באנגלית).

בתתי כותרות הבאות נציג לכם בקצרה כיצד עושים זאת.

קישור בין גוגל אנליטיקס למוצרים אחרים

ניתן לקשר בין גוגל אנליטיקס לבין חשבונות אחרים שלכם כמו הבאים:

  • כלי מנהלי אתרים – כדי להעביר נתונים של תנועה אורגנית לאתר שלכם ממנוע החיפוש גוגל לגוגל אנליטיקס וקבלת המשך מידע איך המשתמשים מתנהגים באתר.
  • גוגל אדס – כדי להעביר נתונים של קמפיינים בתשלום לגוגל אנליטיקס והבנה כיצד המשתמשים מתנהגים.
  • גוגל אדסנס – כדי להעביר מידע של הכנסות לגוגל אנליטיקס ולהבין מה הרווח שמקנים המשתמשים באתר
  • כלים אחרים.

קישור כלים הללו מתבצע באמצעות גישה לחלק של "נכס" בהגדרות מנהל מערכת.

קהלי יעד

קהל יעד הוא רשימה של משתמשים באתר שלכם שנועד לצרכי שיווק מחדש (רימרקטינג). לדוגמה, ניתן ליצור קהלים של כל משתמשי האתר, קהלים שהיו זמן מסויים באתר או בעמוד מסויים, משתמשים חדשים, משתמשים פעילים, או לפי כל סוג אחר של מאפיין.

קהלים ניתן ליצור באמצעות הגדרות קהל תחת "נכס" בהגדרות אנליטיקס. שם בוחרים קהלים ואז יוצרים חדש שיכול להיות גם מבוסס לפי פלח. ניתן לקבוע משך חברות, מספר הימים שבהם המשתמש נותר בקהל.

פלח (Segment)

פלח הוא קבוצת משנה של משתמשים בעלי מאפיינים משותפים או של פעילויות באתר. באמצעות הפילוח, מבודדים את המשתמשים הללו מכלל המשתמשים של האתר ובכך מנתחים את הפלח בצורה טובה יותר. ניתן לפלח משתמשים במגוון של דרכים: לפי מין (מגדר), גיל, שפה, מערכת הפעלה, מכשיר, פעילויות באתר, משך ביקור, מקורות תנועה ועוד מגוון של מאפיינים נוספים.

כך למשל, ניתן לבדוק האם משתמשים מאזור מסויים רוכשים יותר מוצרים מאזור אחר ובכך לראות שאם חלה עלייה או ירידה במספר המוצרים לאותם משתמשים – ייתכן כי נכנס מתחרה חדש או יצא מתחרה אחר.

דוגמה נוספת היא הבנה האם משתמשים בטלפונים ניידים רוכשים יותר או פחות לעומת משתמשים במחשבים רגילים.

ניתן ליצור פלחים מתוך ההגדרות בחלק של "תצוגה" או מעל התרשים הנמצא בדוחות מסויימים של גוגל אנליטיקס.

מה ההבדל בין ממד לבין מדד?

למרות שהמילים מאוד דומות בעברית, ממד (Dimension) הוא שונה מאשר מדד (Metric).

מדד הוא מידע כמותי שאותו רואים בטבלה. מדד יכול להיות מספר כניסות לאתר, זמן שהייה באתר, מספר דפים לביקור, מספר משתמשים, אחוז נטישה, יחס המרה ועוד.

לעומת זאת, ממד (מאפיין) הוא מידע איכותי שאותו רואים גם כן בטבלה לצד המדדים. הממד מפלח את הכמותי לפי קיבוץ מסויים של מידע. ממד יכול להיות מקור הגעה לאתר, אמצעי הגעה, דף, עמוד נחיתה, מגדר, גיל ועוד.

בכל דוח מסוג טבלה, העמודה הראשונה היא ממד ואפשר להוסיף מאפיין משני שיהיה בעמודה נוספת. לאחר מכן, הנתונים המספריים, הם כל אחד בפני עצמו מדד.

הנה דוגמה להסבר הבדל בינהם:

ממד מדד
ממד מדד

בתמונה לעיל: הממד בצבע ירוק, המדד (מדדים) בצבע כחול.

חשוב לציין כי לא ניתן להצליב בין כל הממדים לבין כל המדדים. הסיבה לכך היא סוג ההיקף לפיו מסתכלים על המידע. קיימים 4 סוגי היקפים: משתמש, ביקור/פעולה, התאמה או מוצר. לדוגמה: לא ניתן לראות שיעור יציאה של משתמש, כן אפשר לראות שיעור יציאה של דף באתר.

אירוע (Event)

אירוע הוא אינטרקציה (פעולת גומלין) של משתמש עם תוכן שאותו ניתן למדוד בנפרד מטעינה של דף אינטרנט. כך למשל, ניתן למדוד ולנתח אירועים של הורדות של קבצים ומסמכים, הקלקות, שיעור גלילה, מילוי טופס, הפעלת סרטונים או עצירתם.

ניתן ליצור אירועים שאותם יש להטמיע באופן פיזי בקוד של האתר או באמצעות גוגל תג מנג'ר.

יעד (Goal)

יעד הוא כלי שמאפשר למדוד את התרומה של האתר להשגת המטרות העסקיות. כל עסק חייב להגדיר מדדי הצלחה מסויימים (KPI – Key Performance Indicator) עבור האתר שלו, מדדי הצלחה אלו מנותחים על ידי יעדים שאותם מגדירים באתר.

יש 5 סוגי יעדים בגוגל אנליטיקס והם:

  • כתובת אתר יעד – כאשר המשתמש נוחת בעמוד מסויים כמו עמוד "תודה".
  • משך זמן – כאשר המשתמש נמצא באתר במשך זמן מסויים. למשל: כאשר משך הביקור של המשתמש הוא 10 דקות.
  • אירוע – כאשר מתייסים לפעולה כלשהי של המשתמש עם האתר כאל המרה. לדוגמה: כאשר משתמש משאיר פרטים בטופס יצירת קשר.
  • דפים/מסכים לביקור – כאשר המשתמש מבקר מספר דפים במהלך ביקור. לדוגמה: כאשר משתמש עבר 5 דפים באתר.
  • יעד חכם – מבוצע על ידי אותות מסויימים של גוגל שקובע אילו מהם צפויים במידה רבה להסתיים כהמרה.

באמצעות יעד מסוג "כתובת אתר יעד" אפשר ליצור משפך שיווקי שמתאים במיוחד לאתרי מסחר אלקטרוני ואז לדעת איפה משתמשים נושרים.

מסנן (Filter)

מסנן מאפשר לשנות את ההגדרה של התצוגה עוד לפני הצגת הנתונים בדו"חות. כך למשל, ניתן ליצור מסנן שמבצע אי הכללה של תנועה מכתובת IP מסויימת או לבצע המרה של כתובת אתרים.

לדוגמה, כאשר אתם גולשים באתר שלכם, גוגל אנליטיקס מציג גם את התנועה האישית שלכם. באמצעות מסנן / פילטר, ניתן לסנן את התנועה הפינימת שלכם.

מסנן ניתן ליצור ברמת החשבון הכללית שתיהיה תקפה אוטומטית לכל התצוגות או ברמת תצוגה מפורטת מסויימת.

מסחר אלקטרוני משופר (Enhanced Ecommerce)

אתרי אינטרנט שהם מסחר אלקטרוני כמו חנויות אינטרנטיות, יכולות להטמיע את הגרסה המורחבת של גוגל אנליטיקס. מסחר אלקטרוני משופר מספק מידע מקיף יותר על עסקאות, מוצרים, מחירים, מכירות, שיווק ועוד.

כך למשל, בדו"ח מסחר אלקטרוני תחת המרות, ניתן לראות צפיות בדפי מוצרים, הוספה והסרה של מוצרים מהסל, עסקאות שהמשתמשים יצרו, נטשו או השלימו. כמו כן, ניתן לראות מספר מוצרים בעסקה, החזרים כספיים, סיווג קטגוריות, קופונים, אתרי שותפים ועוד מידע קריטי.

עם זאת, לצורך הוספת תכונות אלו, יש צורך לערוך את הקוד של האתר ולהוסיף את הפונקציות הנוספות (צריך מתכנת שמבין) וכן צריך להפעיל את התכונה דרך ההגדרות של התצוגה.

מה עוד חשוב לדעת?

קיימים גופים מסויימים שמציעים שירותי גוגל אנליטיקס שונים, קורס למתחילים או למתקדמים, שיעור פרטי ואף פתרונות מתקדמים אחרים כמו שילובים עם כלים אחרים ועוד.

בנוסף, גוגל מציעה חשבון הדגמה (Google Analytics Demo) שבאמצעותו ניתן לראות נתונים אמיתיים ובזמן אמת שהם מבוססים על אתר חנות מסחר אלקטרוני של גוגל.

מעל 1,500 חברים בערוץ טלגרם של פרוטוקול. הצטרפו כעת: t.me/protocolil

עזרנו לך לממש את הזכאות? חסכנו כסף או זמן יקר? אפשר לתרום לנו כל סכום כדי שנמשיך להתקיים. תרום עכשיו דרך פייפאל.


הירשמו לקבלת חדשות ומידע למייל

טופס משוב אנונימי לשיפור התוכן

האם העמוד עזר לך? האם יש לך מידע נוסף או הצעות לשיפור? (נא לא לשאול שאלות)



קבוצת פייסבוק בנושא ביטוח לאומי, מס הכנסה ומס ערך מוסף. שאלו שאלות והשתתפו בשיחות ודיונים. הצטרפו עכשיו בקישור זה.

תגיות

כתבות נוספות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *