טופס 106 הוא אחד המסמכים החשובים ביותר אשר עובד שכיר זכאי לקבל דרך מקום העבודה (גם עובד עצמאי זקוק לטופס זה). טופס זה מהווה תנאי הכרחי לביצוע החזר מס והוא מציג את כל המידע החשוב לעובד.
מטרת הכתבה הזו להסביר מה משמעות הטופס, מה עושים איתו, מתי מקבלים ועוד מידע חשוב.
מהו טופס 106?
טופס 106 (אישור על פי תקנות מס הכנסה – ניכוי ממשכורת) הוא אישור שנתי לעובד המציין את כל המשכורת שקיבל העובד אצל המעסיק ואת כל ניכויי השכר. במילים אחרות, הטופס מציג את כל ההכנסות ששילם המעסיק לעובד וכן את כל ההוצאות שניכה המעסיק מההכנסות של העובד והעביר אותם לרשויות המס והביטוח.
טופס 106 הוא כמו תלוש שכר / משכורת של העובד, אך בזמן שתלוש השכר הוא מסמך שניתן בכל חודש לעובד יחד עם תשלום השכר החודשי, טופס 106 הוא מסמך שנמסר אחת לשנה והוא מאגד בתוכו את כל המידע המצוי בתלושי השכר של העובד במהלך שנה קלדנית או חלק ממנה.
עובד שכיר לא נדרש למלא את הטופס או להשלים בו פרטים. המעסיק נדרש לעשות זאת, למלא אותו ולמסור זאת לעובד.
מתי מקבלים טופס 106? המעסיק נדרש למסור לעובד אישור על משכורת וניכוי (כלומר הטופס) במועדים הבאים, לפי העניין:
- עד תאריך 31.03 (סוף מרץ) של כל שנה לגבי שנת המס הקודמת.
- ביום שבו הפסיק העובד לעבוד אצל המעסיק.
אוכלוסיית יעד – מי זכאי לקבל טופס 106?
כל עובד שכיר בישראל זכאי לקבל טופס 106 מכל מעסיק שאצלו הוא במהלך שנה מסויימת – שנה מלאה או חלקית.
אילו פרטים חייבים להיות רשומים / כלולים?
ככתוב מקודם, טופס 106 חייב לכל את כל המידע על המשכורת / השכר ששולם לעובד וכל הניכויים וכן גם זיכויים והטבות שונות. המידע הבא חייב להיות כלול במסמך:
- פרטי המעסיק.
- פרטי העובד.
- פירוט על תקופת עבודה של העובד אצל המעסיק (חודשי עבודה).
- פירוט המשכורת / השכר ששולם לעובד במהלך שנת המס ולרבות משכורת 13, תוספת ותק, שעות נוספות, מענקים, תשלומים חד פעמיים, שווי שימוש ברכב, טלפון בעבודה ועוד.
- הפרשות המעסיק לתגמולי חיסכון פנסיוני (ביטוח פנסיוני) וגם לפיצויי פיטורים, בשם המקיף – פנסיה חובה (סכום ושיעור): כמו לקרן פנסיה, קופת גמל, ביטוח מנהלים. או חסכונות אחרים כמו קרן השתלמות ואחרים.
- סכומי מס שנוכו כמו דמי ביטוח לאומי, דמי ביטוח בריאות (מס בריאות), מס הכנסה לפי מדרגות מס הכנסה.
- ניכויים וזיכויים שונים כמו נקודות זיכוי ממס הכנסה, הטבות מס ליישובים ועוד.
הרחבות נוספות
טופס 106 מהווה מסמך הכרחי לצורך עריכת תיאום מס הכנסה, קבלת החזר מס הכנסה, קבלת מענק עבודה (מס הכנסה שלילי) ומסייע לעובד המחוייב בהגשה במילוי דוח שנתי על הכנסות למס הכנסה. הטופס עשוי להיות אסמכתא לצורך מיצוי זכויות נוספות של המוסד לביטוח לאומי ומוסדות אחרים.
בנוסף לכך, עובד יכול להשוות בין תלושי השכר שקיבלת לבין המסמך הנ"ל כדי להבין האם המספרים נכונים ושלמים.
מידע נוסף
- עובד עצמאי (המעסיק של עצמו), צריך להפיק את הטופס באמצעות תוכנת שכר רלוונטית.
- עובד שעבד אצל כמה מעסיקים, זכאי לקבל טופס 106 מכל מעסיק.
- טופס 106 מסייע לצפות בנתוני השכר, ההכנסה והמיסוי ברמה השנתית, מה שמתאים לאופן חישוב מס הכנסה.
- עובד שלא קיבל את הטופס מהמעסיק, רשאי לפנות אליו בדרישה לקבלתו – גם אם הוא ממשיך לעבוד אצל המעסיק וגם אם הפסיק.
- טופס 106 ניתן להורדה באתר רשות המסים – כאן. הטופס הזה מיועד למעסיקים שלא עובדים עם מערכות ממוחשבות, שכן הטופס נראה מעט אחרת אצל כל מערכת מיכון.
חקיקה ופסיקה
- תקנות מס הכנסה (ניכוי ממשכורת ומשכר עבודה), תשנ"ג-1993