צרכנות

מחקר חוק השקיות: שילוב של הסברה ותשלום מזערי משפיע על התנהגות הצרכן

המסקנות העיקריות של המחקר הוא שיש צורך להחיל את חוק השקיות על כלל המרכולים ועל סוגי שקיות נוספים

בנק ישראל פרסם היום מחקר נוסף לקראת דוח בנק ישראל לשנת 2017, והפעם מדובר על השפעת כניסת חוק השקיות על הצריכה והשימוש בשקיות ניילון. כזכור, בחודש ינואר 2017 נכנס לתוף חוק שמטרתו לצמצם את צריכת השקיות והשימוש בהם כדי למנוע פגיעה באיכות הסביבה שכן שקיות אלו אינן מתכלות.

במסגרת החוק, כל צרכן שירצה לבקש שקית נשיאה מנייליון בעת קניית מוצרים ברשתות השיווק הגדולות, יחוייב ב-10 אגורות עבור כל שקית. במקביל, המשרד להגנת הסביבה יצא בקמפיין שמטרתו לעודד רכישת שקיות נשיאה רב פעמיות ובהתאם לכך גם המחיר היה אטרקטיבי.

החוק חל על 21 הרשתות הקמעונאיות הגדולות בישראל המהוות 57% מסך המכירות של המרכולים. כמו כן, על רשתות השיווק חלה החובה כי עובי השקית לא יפחת על 20 מיקרון ואז השקית תהיה מיועדת גם לשימוש נוסף ולא שימוש חד פעמי לעומת השקיות הקודמות.

השינוי שחל אצל הצרכן הוא שכעת העלות היא גלויה ולא סמוייה, כלומר יש צורך לשלם בצורה ישירה עבור כל שקית ולא נגבית בצורה עקיפה – כדוגמת העלאת מחירי מוצרים אחרים. הכספים הנגבים עבור כל שקית עוברית לקרן ייעודית של משרד הגנת הסביבה. ישראל היא לא היחידה עם חוק דומה, מדינות נוספות כגון בריטניה ואירלנד עם תוצאות דומות לזו של ישראל.

מנתוני המשרד להגנת הסביבה נראה כי חלה ירידה של 80% בצריכת שקיות נייליון הן ברבעון הראשון של 2017 והן ברבעון השני וכך שמדובר על שנה שבה הצריכה הופחתה בצורה משמעותית, למעשה מדובר על חיסכון של כ-7,200 טון פלסטיק בשנה שכן עד שנת 2017 חולקו בשנה כ-2 מיליארד שקיות.

ניתן לראות כי כמעט בכל העשירונים חלה ירידה דומה של כ-80% בצריכת השקיות, נראה כי גביית תשלום כספי הוא צעד שהשפיע על אופן הצריכה אך כאשר הוא לא היחיד. למעשה, רק 9% מהנשאלים בסקר שנערך אצל צרכנים אמרו כי התשלום שהוטל היא הוצאה כבדה מדי.

כאשר הצרכנים נשאלו מהם הגורמים שתרמו להפחתת מספר השקיות שהם לקחו, 66% אמרו שהסיבה לכך כי הן עולות כסף. גם הפן סביבתי השפיע, 50% ענו כי השקיות מזיקות לסביבה ולכן צריכתם פחתה, 18% ענו כי "לא נעים להם לקחת מספר רב של שקיות". גם הפן החברתי השפיע, 7% ענו כי הם לוקחים פחות שקיות כי הם רואים שאנשים אחרים לוקחים פחות שקיות.

כאשר הצרכנים נשאלו כיצד החוק השפיע על השימוש בתחליפים, 42% ענו כי הגדילו את השימוש בשקיות רב פעמיות, 35% לוקחים יותר שקיות שנורתו חינמיות כגון השקיות במחלקת הפירות והירקות, 26% לוקחים שקיות במרכולים שמחלקים חינם ו-22% קונים יותר שקיות אשפה.

מהמסקנות אלו בנק ישראל סיכם כי שילוב של הסברה לציבור בתוספת לגביית תשלום מזערי משפיע על אופן התנהגות הצרכנים. בנוסף, יש להחיל חוק זה על רשתות אחרות שמחלקות אותן בחינם ואף החלת החוק על שקיות נוספות.

מעל 1,500 חברים בערוץ טלגרם של פרוטוקול. הצטרפו כעת: t.me/protocolil


הירשמו לקבלת חדשות ומידע למייל

טופס משוב

האם העמוד עזר לך? האם יש לך מידע נוסף או הצעות לשיפור?


המשוב אנונימי והמידע נועד לשיפור התוכן.

תגיות

כתבות נוספות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Close